SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Study - OKNU1U101A
Title: Úvod do studia
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (51)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Interchangeability : OPNU1U101A
Annotation -
The course is aimed at gaining a basic overview of the branch of study. It will define the framework in the Czech and foreign context, scientific background and sources for the study and conceptualization of andragogy and education management. Furthermore, it provides students with both a variety of starting points for European philosophical and ethical thinking, as well as their practical connotations in the everyday practice of a teacher or manager in education.
Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet: Seminární práce a její oponentura.

(Není-li domluveno jinak, seminární práce má podoubu portfolia, jehož položky komunikuje vyučující na začátku semestru.)

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BUSH, T. Theories of Educational Leadership and Management. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84860-191-8.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka. Praha: Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-713-8.

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

Doporučená literatura:

BENYOVSZKY, L. Filosofická propedeutika. Praha: Sofis, 1999. ISBN 80-902439-8-3.

BRIGGS, A. R. J. and M. COLEMAN (eds.). Research Methods in Educational Leadership and Management.  London: SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-2354-5.

HENRIKSEN, J. O., VETLESSEN, A. J. Blízké a vzdálené. Boskovice: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.

KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008. ISBN 978-80-86807-75-1.

PRŮCHA, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer 2017, ISBN 978-80-7552-845-2.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M., TROJAN, V. (Eds.) Aktální přístupy managenetu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. 187 s. ISBN 978-80-7290-958-2.

Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1. Úvod do studia a základní informace

2. Andragogika a její místo mezi ostatními vědeckými obory

3. Management vzdělávání a jeho místo mezi ostatními vědeckými obory

4. Vnitřní členění managementu vzdělávání

5. Co je věda? Co je filosofie? Co je etika? Člověk jako odpovědná bytost

6. Andragogika a management vzdělávání v zahraničních zdrojích a výzkumech

7. Cíle vzdělávání a dilemata různých pojetí

8. Vzdělávací systém České republiky

9. Vzdělávání a učení v jednotlivých fázích života člověka

10. Specifika jednotlivých segmentů vzdělávání

11. Aktuální výzvy vzdělávání v České republice a v zemích OECD

12. Co je výchova a vzdělávání ve filosofické reflexi?

13. Klíčová paradigmata koncepce vzdělávání

14. Výchova, vzdělávání a kritické myšlení

15. Výchova, vzdělávání jako předmět profesní učitelské etiky

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- charakterizuje specifika studia andragogiky a management vzdělávání

- formuluje svoji motivaci ke studiu, reflektuje svá očekávání spojená se studiem a své profesní vyhlídky

- vyjmenovává konkrétní oblasti studovaného oboru, kterým se hodlá soustředěněji věnovat, a předběžně identifikuje možná témata diplomové práce

- vyhledává relevnatní odborné prameny; nejméně jeden odbroný pramen si prostuduje a reflektuje jeho studijní potenciál

- vytváří oborný text, v němž se věnuje vybranému problému z oblasti studovaného oboru

- predikuje případné obtíže, s nimiž se ve studiu může setkat, a navrhuje způsoby, jak těmto obtížím předcházet a čelit

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html