The aim of the subject is to acquire knowledge of neurology to the extent appropriate to the needs of teaching staff in the upbringing and education of children and pupils with special educational needs. It introduces students to the basic anatomical and physiological concepts related to the central and peripheral nervous system of the muscles, enables them to master the essence of individual functional neurological systems and the types of their disorders.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2024)
Cílem předmětu je získání vědomostí z neurologie v rozsahu odpovídajícím potřebám pedagogických pracovníků při výchově a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Seznamuje studenty se základními anatomickými a fyziologickými pojmy, týkajícími se centrálního i periferního nervového systému svalstva, umožňuje osvojit si podstatu jednotlivých funkčních neurologických systémů a typy jejich poruch. Student získá základní orientaci základů neurologie ve výši podstatné pro speciálního pedagoga. Seznámí se s terminologií a dokáže se orientovat ve vybraných tématech, která souvisí s edukací dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházejí z parametrů orientace v diagnostických materiálech a v dostupných informacích o příčinách a symptomech daného postižení.
Výstupy z učení jsou následující:
Odborné znalosti:
Student umí popsat zákonitosti vývoje centrálního nervového systému v předporodním období, umí definovat pojmy z neurologie týkající se vybraných souvislostí s dětským věkem, zná podstatu vybraných neurologicky vzniklých postižení v dětském věku a jejich symptomy, popíše epilepsii i její etiologické faktory a intervenci záchvatu, popř. léčbu a souvislosti v dětském věku, definuje nejčastější úrazy mozku v dětském věku, student zná pohybový vývoj jedince, umí také vysvětlit funkci jednotlivých systémů, event. jejich odlišností.
Odborné dovednosti:
Student je schopen orientovat se v terminologii a nabyté vědomosti používat v praxi speciálního pedagoga, umí využít diagnostických závěrů z neurologie pro stanovení systematického edukačního profilu dítěte/žáka. Student umí vlastními slovy popsat anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice.
Obecné způsobilosti:
Student je schopen mezioborové spolupráce, umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost, i přes neurologické onemocnění, diagnózu dítěte. Student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností.
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (21.02.2025)
Descriptors - Czech
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 6 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 54 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (12.01.2024)
Course completion requirements - Czech
Zápočtový test z probraného učiva. na zápočet je pouze jeden termín, student nemá na opravné termíny nárok jako u zkoušky. viz Pravidla pro org. studiaČl. 8Kontrola studia předmětu(k čl. 8 odst. 3, 4, 7 a 10 Řádu.)
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (21.02.2025)
Literature - Czech
Povinná literatura:
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna, Grada, Praha, 2005. ISBNISBN 80-247-1018-8.
KRŠEK P., ZUMROVÁ A. et al. Základy dětské neurologie. 3. vyd. Galén, Praha, 2021. EAN 9788074925108
RŮŽIČKA E. a kol. Neurologie. Triton, 2019. EAN 9788075539083
Doporučená literatura:
AMBLER, Z., BEDNAŘÍK, J., RŮŽIČKA, E. a kol. Klinická neurologie, část obecná. 2. vydání. Triton, Praha, 2012. ISBN 978-80-7387-157-4
HORT V., HRDLIČKA M. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN: 80-7367-404-1
HRDLIČKA M., KOMÁREK V. et al. Dětský autismus. 2. vyd. Portál, 2014. ISBN:978-80-262-0686-6
KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. 3. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 80-7262-081-9.
MALÁ, E, PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Portál Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-723-7.
RŮŽIČKA, E., AMBLER, Z., BEDNAŘÍK, J. Klinická neurologie – speciální část I + II. Triton, Praha, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. první. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4.
TYRLÍKOVÁ, I., M. BAREŠ. Neurologie pro ne lékařské obory. 2. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-807-0135-402
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2024)
Syllabus - Czech
Obsah:
1. Anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému. Neuron, podstata reflexního oblouku, centrální nervový systém včetně jeho základních funkcí, periferní nervový systém včetně mozkových nervů. 2. Neurologické vyšetření včetně vývojového, vyšetřovací metody v neurologii. 3. Základní okruhy nervových chorob (poruchy hybnosti, poruchy čití, poruchy řeči, poruchy kognitivních funkcí, bolestivé syndromy, poruchy spánku). 4. Přehled neurologických onemocnění (cévní onemocnění, traumata, infekce nervového systému, autoimunitní choroby a demyelinizace, nádory nervového systému, neurodegenerativní/neurometabolická/neurogenetická onemocnění, intoxikace, epilepsie, nervosvalová onemocnění). 5. Spolupráce neurologa a psychiatra v oblasti neurovývojových poruch, autismu, vrozených vývojových vad a dalších duševních poruch a poruch chování.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2024)