|
|
|
||
The aim of the course is to acquire basic knowledge, intervention approaches and strategies in the education of pupils special educational needs in an inclusive school environment and a school environment for pupils with special educational needs. After completing the discipline, the student is able to manage interventions and approaches to students with special educational needs, approaches to students with SEN in the context of inclusive didactics.
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Předmět bude zahájen v reálném čase výuky dle rozvrhu. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu na první hodině. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Zakončení předmětu - zápočet, ustní rozprava Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BARTOŇOVÁ, M. Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2015. ISBN 978-80-210-6817-9. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s LMP. Brno: MU, 2018. ISBN 978-80-210-9189-4. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. Doporučená literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. NeedsfromthePerspectiveofResearch. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1578616786 KAUFFMAN, J. M., BRIGHAM, F. J. Workingwithtroubledchildren. Verona, Wis: Full CourtPress. 2009.ISBN MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.02.2021)
|
|
||
Seminární práce zadaná vyučujícícm na téma z oblasti obsahu předmětu. Specifikovano na první výuce. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Obsah: 1. Legislativní rámec vzdělávání v České republice. 2. Osobnost speciálního pedagoga, činnost asistenta pedagoga. 3. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání (specifikace práce s heterogenní třídou, komunikativní dovednosti, dynamická diagnostika) 4. Edukační proces žáků s mentálním postižením, poruchami autistického spektra (podpůrná opatření, speciální metody práce, metody čtení a psaní). Systém vzdělávání. Osobnost jedince s mentálním postižením. 5. Edukační proces žáků se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností (sluchovým postižením, zrakovým hluchoslepota, NKS) Systém podpory. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu (podpůrná opatření, diferenciace a individualizace). 6. Edukační proces žáků s tělesným postižením a kombinovaným postižením. Systém podpory. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu (podpůrná opatření, specifika čtení a psaní, speciální metody práce). 7. Edukační proces žáků se specifickými poruchami učení. Systém péče. Osobnost jedince ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování. 8. Edukační proces žáků s poruchami chování, systém podpory ve vzdělávání, intervenční přístupy v edukaci. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|