SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Early and Preschool Age - OKNS3S103A
Title: Speciální pedagogika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Co-requisite : OKNS3O101A, OKNS3Q102A, OKNS3S104A, OKNS3S105A, OKNS3S106A, OKNS3S107A, OKNS3S123A
Interchangeability : OPNS3S103A
Is co-requisite for: OKNS3S123A, OKNS3O101A, OKNS3Q102A, OKNS3S104A, OKNS3S105A, OKNS3S133A, OKNS3S107A, OKNS3S106A
Is pre-requisite for: OKNS3S110A, OKNS3S128B, OKNS3S109A
Annotation -
The aim of the course is to understand the social and psychological situation of a family where a child with severe disabilities or a family with social disadvantages is born. Students will deepen their understanding of the psychomotor development of children with combined disabilities. They will learn basic strategies for building communication for children with combined disabilities. Students will learn about early care - early intervention legislation; methodologies for supporting child development in early intervention and follow-up preschool.
Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující prokáže znalosti ohledně základních potřeb a možností speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Ústní zkouška z výše uvedených okruhů a prostudované literatury. V průběhu výuky se budou psát orientační znalostní testy.

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2023)
Literature - Czech

Povinná:

Bartoňová M.,  Květoňová L.  Hádková K., Vítková M. a kol.  Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024,

ISBN: 978-80-7603-440-2 

CIBOCHOVÁ, R. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php

HRADÍLKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

KOMENSKÝ. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7.

KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné  otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9.

MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5.

VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha  Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2

Doporučená:

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-24

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsah:

1. Teoretická východiska dítěte s kombinivaným postižením, situace rodiny. Těžké postižení jako extrémní sociální závislost. Potřeba speciální výchovy.

2. Rizika a šance dětského vývoje. Raný věj, raná podpora, raná pomoc. Metody rané podpory a její efektivnost.

3. Psychomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením, dopady na výstavbu komunikace.

4. MO a epilepsie se zaměřením na vývoj dětí a intervenci v raném a předškolním věku

5. Centrální poruchy zraku a intervence v raném a předškolním věku.

6. Komunikace s dětmi se sluchovým postižením a intervence v raném a předškolním věku

7. Děti s poruchami autistického spektra a intervence v raném a předškolním věku

8. Budování komunikace u dítěte s různými druhy a stupni postižení

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující popíše možnosti speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Zdůvodní potřebu podpory pro děti s SVP v raném a předškolním věku.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html