|
|
|
||
The course introduces the issue of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in education. In the context od educational practise the emphasis is focused on support and compensatory measures in pre-school and school education of children from socially disadvantaged environment (pedagogical and special educational support, the support of pedagogical assistants, cooperation of teachers and pupil's families, cooperationof school and non-profit orhanizations).
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a ožnostmi systematické podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar paper + test (in case of failure two corrective attempts). Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf. NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6. NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in the education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim. NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X. NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X. NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Základní osnovu předmětu tvoří tato témata: Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|