SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Gained Disability in Adult Age - OKNS1S140B
Title: Získané postižení v dospělém věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS1S135B
Interchangeability : OPNS1S140B
Is co-requisite for: OKNS1S141B
Annotation -
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the problems of people with acquired disabilities, the emphasis is on psycho-social factors associated with the change of life situation in adults with acquired disabilities and the possibilities of supporting these individuals in the model of comprehensive rehabilitation care.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem výuky v předmětu je seznámit posluchače se specifiky podpory osob se získaným postižením v dospělém věku a připravit je na práci s toutu specifickou cílovou skupinou speciální pedagogiky.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Course completion requirements -

Active participation in lessons (min. 70%), submission and defense of seminar paper.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literature -

JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. [Andragogy and gerontagogy of handicapped.] Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9.

KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. [Disabled person in senescence process.] Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. 107 s. ISBN 80-7290-094-3.

VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. [Contemporary psychopathology for helping professions.] Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

FINKOVÁ, D., JOKLÍKOVÁ, H., STOKLASOVÁ, V. Otázky rehabilitace osob později osleplých [CD-ROM]. [Rehabilitation issues of later blind people.] 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč. ISBN 978-80-244-3084-3.

KREJČÍŘOVÁ, O., VYMAZALOVÁ, E., HUBLAR, J. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky. [Theory and Practice of Special Educational Andragogy.] 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 71 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-2880-2.

PANČOCHA, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. [Educational, interventional and therapeutic approaches to adults and seniors with disabilities.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8.

PANČOCHA, K. Speciálně pedagogická dimenze závislostního chování. [Special educational dimension of addictive behavior.] Vyd. 1. Brno: MSD, 2006. 167 s. ISBN 80-86633-61-6.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. [Psychodiagnostics of children and adolescents.] Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech

Dílčí témata jednotlivých výukových bloků:

1. Přístupy k podpoře člověka se získaným postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Rodinný kontext získaného postižení v dospělém věku.

2. Neurorehabilitace v dospělém věku, příčiny, projevy a důsledky neurotraumat, obnova funkčního stavu a psychoneurorehabilitace. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, nejčastější příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením.

3. Získaná porucha sluchu v dospělém věku, vliv na komunikační vzorce a psychiku jedince. Kvalita života jedinců s tinnitem, presbyakusis.

4. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením.

5. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie. Specifické znaky komunikace u seniorů.

6. Kognitivně – komunikační porucha – syndrom demence. Logopedická péče při neurodegenerativních nemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti.

7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html