|
|
|
||
The subject is focused on the specifics of education of pupils from ethnic minorities and pupils - foreigners, the issue of discrimination of ethnic minorities in education. Attention is also paid to language barriers in the education of theese pupils, the issue of diagnosing special educational needs of pupils from ethnic minorities and to the topic of multiculturalism in education.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (24.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými potřebami žáků z etnických menšin ve vzdělávání a s mechanismy podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a guide not only for secondary school teachers: the Variants project.] [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz. Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6. GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2. Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood or How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3. Pekárková, Simona et al. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace: analýza inteligenčního testu SON-R. [Powerless Disease: Mild Mental Retardation: SON-R Intelligence Test Analysis.]Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-05-7. Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Tematické vymezení předmětu: 1. Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin. 2. Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy. Metodika zapojení žáků z etnických menšin do vzdělávání. 3. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb a poradenské služby u žáků z etnických menšin. 4. Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech. 5. Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi. 6. Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|