SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Research Metodology II. (quantitative) - OKNS1S121B
Title: Metodologie výzkumu II - kvantitavní výzkum
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS1S101A
Interchangeability : OPNS1S121B
Annotation -
The course prepares students for self-contained implementation of pedagogical mixed research with an emphasis on quantitative methods in connection with diploma thesis project. The subject is focused on developing students' ability to formulate a research problem, to set objectives of a research, to choose adequate procedures and methods of processing, to consider the character of outputs, benefit and possibilities of using the results. The principles of qualitative and quantitative research, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive procedures and ethical aspects of research are presented. Comparing qualitative and quantitative approaches to solving research problems in special education. Practical application of theoretical knowledge reflects the student's objectives of the diploma theses.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (24.05.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vybavit studenty základními kompetencemi, které jim umožní porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření smíšeného designu, osvojit si klíčové aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní diplomovou práci.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.01.2018)
Course completion requirements - Czech

80% účast na seminářích

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.01.2018)
Literature - Czech

FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.

KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.01.2018)
Syllabus - Czech

1.      Východiska a principy pedagogického výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní, smíšený design pedagogického výzkumu).

2.      Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.

3.      Téma-problém-výzkumná otázka.

4.      Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.

5.      Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.

6.      Etické aspekty výzkumu.

7.      Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.

8.      Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření.

9.      Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci.

 

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.01.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html