|
|
|
||
The subject Didactics of Educational Sciences III further cultivates didactic thinking and didactic competences, especially in the area of the development of thematic plans and analysis of the school curriculum, in the area of providing feedback and reflection on the quality of teaching and in the area of professional cooperation.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Students will demonstrate the ability to plan the teaching of pedagogical subjects, demonstrate model thematic plans, present effective feedback tools, analyze the curriculum, demonstrate knowledge of the possibilities of cooperation between the school and external entities in the Czech Republic and abroad. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 5 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin. Last update: Mazúchová Ráchel, Mgr. (22.09.2023)
|
|
||
The course ends with an examination, where the examination takes the form of a defence of the prepared documents to obtain a certificate. The conditions for passing the course are: - attendance of at least 70%. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál. Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart. Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Problematics of curriculum development and methodology of thematic curriculum development 2. Analysis of the school curriculum, practical examples. 3. Analysis of school needs, recognition of pupils' needs, model examples and reflection. 4. Effective planning of learning and educational activities. 5. Evaluation of the quality and effectiveness of education and collegial cooperation, the issue of conducting teaching practices. 6. Educational content of pedagogical subjects, key competences and cross-cutting themes. 7. Teaching current social issues, cooperation of the school with external educational institutions. 8. Updating educational content, model demonstrations and reflection. 9. Pedagogical sciences in the curriculum of schools abroad, selected examples. 10. Opportunities for international cooperation, eTwinning and mobility Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Students
- on the basis of studying a specific curriculum, discusses the educational content of pedagogical subjects and proposes possible changes, analyses the needs of the school and its pupils/students - develops a thematic curriculum plan, justifies the concept of this plan, gives feedback on the thematic plans of colleagues and proposes specific alterations - proposes a concept for a lesson in relation to the thematic plan and provides a professional explanation of the concept Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|