SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Anthropological Dimension of Education - OKNQ3P041A
Title: Antropologická dimenze výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, CT [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OKNQ3P034A
Annotation - Czech
Předmět zasazuje problematiku výchovy a vzdělávání do antropologických souvislostí, představuje ideu integrální antropologie a vybrané antropologické disciplíny, které mohou být inspirativní pro učitelovo pedagogické myšlení. Vliv výchovy a vzdělávání na člověka a společnost je demonstrován na příkladu vybraných antropologických konstant a kulturních univerzálií.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je kultivovat schopnost filozofické a antropologické reflexe teoretických otázek i praktických problémů ve výchově a vzdělávání.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má rozsah 10 hodin kontaktní výuky a je dotován 3 kredity. Celková časová zátěž studenta činí 75 hodin. Doba očkávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 min., samostudium literatury: 40 hodin, příprava na kolokvium: 20 hodin.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Literature - Czech

CICHÁ, M. a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.

ERIKSEN, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál.

HARARI, Y. N. (2013). Sapiens: Od zvířete k božskému jedinci. Voznice: Leda.

HÁBL, J. (2015). I když se nikdo nedívá. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

PALOUŠ, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

PELCOVÁ, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

SOKOL, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad.

SOKOL, J. (2014). Etika, život, instituce. Praha: Vyšehrad.

SOUKUP, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen kolokviem - skupinovou rozpravou o vybraných otázkách pedagogické a filozofické antropologie.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Syllabus - Czech

1. Současná filozofie a její význam pro pedagogickou teorii a praxi.

2. Vymezení a význam integrální antropologie v kontextu věd o člověku a společnosti.

3. Přehled vybraných antropologických disciplín významných pro teorii a praxi výchovy.

4. Antropologické konstanty a kulturní univerzálie.

5. Člověk jako bio-psycho-sociální a spirituální bytost.

6. Humanistická pedagogika a pedagogika obratu.

7. Významné osobnosti filozofické a pedagogické antropologie.

8. Aktuální témata soudobé integrální antropologie.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Absolvent(ka) předmětu:

- objasní rozdíl mezi současnou filozofií a speciálními vědami,

- definuje vlastními slovy soudobou antropologii a vyjmenuje její nejdůležitějěí subdisciplíny, zejména ty, které jsou relevantní pro pedagogickou teorii a praxi,

- obhájí praktický význam filozofické a antropologické reflexe výchovy a vzdělávání, zformuluje příklady otázek, které se v současné filozofii výchovy, resp. v pedagogické antropologii, řeší,

- objasní rozdíl mezi filozofickou reflexí výchovy a vzdělávání prováděnou z pozic orientovaných fenomenologicky, pozitivisticky a (neo)marxisticky,

- vymezí nejdůležitější vzorce člověka (zoon logon echon, imago Dei, zoon politikon, homo faber, homo ludens, homo symbolicus, homo educans, homo educandus aj.),

- vysvětlí význam základních antropologických pojmů (antropologizace, antropocentrismus, antropocén, antropismus, antropinum, antropomorfismus aj.),

- vlastními slovy představí možný přínos vybrané antropologické (sub)disciplíny k teoretické reflexi výchovy a vzdělávání,

- ozřejmí rozdíl mezi axiologickým a antropologickým pojetím kultury,

- popíše fenomén tzv. antropologických konstant a kulturních univerzálií, uvede jejich konkrétní příklady a kriticky je zhodnotí prizmatem antropologické diference,

- diskutuje koncept lidské přirozenosti ve vztahu ke kategoriím dobra a zla, rasy, genderu, třídy apod.,

- na konkrétním příkladu prokáže schopnost vlastní elementární filozofické reflexe konkrétního problému, který se týká otázek výchovy a vzdělávání, naznačí, jakými směry by se mohla ubírat diskuse o vybraném problému.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (08.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html