|
|
|
||
Předmět zasazuje problematiku výchovy a vzdělávání do antropologických souvislostí, představuje ideu integrální antropologie a vybrané antropologické disciplíny, které mohou být inspirativní pro učitelovo pedagogické myšlení. Vliv výchovy a vzdělávání na člověka a společnost je demonstrován na příkladu vybraných antropologických konstant a kulturních univerzálií. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je kultivovat schopnost filozofické a antropologické reflexe teoretických otázek i praktických problémů ve výchově a vzdělávání. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Předmět má rozsah 10 hodin kontaktní výuky a je dotován 3 kredity. Celková časová zátěž studenta činí 75 hodin. Doba očkávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 min., samostudium literatury: 40 hodin, příprava na kolokvium: 20 hodin. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
CICHÁ, M. a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton. ERIKSEN, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. HARARI, Y. N. (2013). Sapiens: Od zvířete k božskému jedinci. Voznice: Leda. HÁBL, J. (2015). I když se nikdo nedívá. Červený Kostelec: Pavel Mervart. PALOUŠ, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. PELCOVÁ, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum. SOKOL, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad. SOKOL, J. (2014). Etika, život, instituce. Praha: Vyšehrad. SOUKUP, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen kolokviem - skupinovou rozpravou o vybraných otázkách pedagogické a filozofické antropologie. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
|
|
||
1. Současná filozofie a její význam pro pedagogickou teorii a praxi. 2. Vymezení a význam integrální antropologie v kontextu věd o člověku a společnosti. 3. Přehled vybraných antropologických disciplín významných pro teorii a praxi výchovy. 4. Antropologické konstanty a kulturní univerzálie. 5. Člověk jako bio-psycho-sociální a spirituální bytost. 6. Humanistická pedagogika a pedagogika obratu. 7. Významné osobnosti filozofické a pedagogické antropologie. 8. Aktuální témata soudobé integrální antropologie. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
|
|
||
Absolvent(ka) předmětu: - objasní rozdíl mezi současnou filozofií a speciálními vědami, - definuje vlastními slovy soudobou antropologii a vyjmenuje její nejdůležitějěí subdisciplíny, zejména ty, které jsou relevantní pro pedagogickou teorii a praxi, - obhájí praktický význam filozofické a antropologické reflexe výchovy a vzdělávání, zformuluje příklady otázek, které se v současné filozofii výchovy, resp. v pedagogické antropologii, řeší, - objasní rozdíl mezi filozofickou reflexí výchovy a vzdělávání prováděnou z pozic orientovaných fenomenologicky, pozitivisticky a (neo)marxisticky, - vymezí nejdůležitější vzorce člověka (zoon logon echon, imago Dei, zoon politikon, homo faber, homo ludens, homo symbolicus, homo educans, homo educandus aj.), - vysvětlí význam základních antropologických pojmů (antropologizace, antropocentrismus, antropocén, antropismus, antropinum, antropomorfismus aj.), - vlastními slovy představí možný přínos vybrané antropologické (sub)disciplíny k teoretické reflexi výchovy a vzdělávání, - ozřejmí rozdíl mezi axiologickým a antropologickým pojetím kultury, - popíše fenomén tzv. antropologických konstant a kulturních univerzálií, uvede jejich konkrétní příklady a kriticky je zhodnotí prizmatem antropologické diference, - diskutuje koncept lidské přirozenosti ve vztahu ke kategoriím dobra a zla, rasy, genderu, třídy apod., - na konkrétním příkladu prokáže schopnost vlastní elementární filozofické reflexe konkrétního problému, který se týká otázek výchovy a vzdělávání, naznačí, jakými směry by se mohla ubírat diskuse o vybraném problému. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (08.12.2024)
|