|
|
|
||
The course describes key sociological theories of inequalities in education and presents the research findings about mechanisms leading to their strengthening or weakening. Attention will be paid to discussing the implications of research knowledge for educational policy measures and schools’ and teachers’ work. The course will focus on inequalities related to socio-economic status, gender and ethnicity. Topics: 1. Social stratification and educational inequalities - social inequalities and education, educational mobility, theory of social and cultural reproduction (P. Bourdieu, B. Bernstein), rational behaviour, the concept of equal opportunities in education and the theory of justice. 2. Overview of research findings in educational inequality. Research on the differentiation of educational pathways, school choice, educational transitions, factors with a positive impact on education of disadvantaged students (school efficiency research, resilience) and gender inequalities. Statistic indicators characterizing educational inequalities. 3. Educational policy measures to reduce inequality. Examples from different countries. Effort to reduce inequalities in the education system in the Czech Republic
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
|
|
||
GREGER, David. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4. Straková, Jana. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika ve světě a v ČR. In KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8. ČŠI. Rovný přístup v České republice: situace a doporučení. Praha: ČŠI. 2012. http://www.csicr.cz/getattachment/b8f234a3-1872-47fd-a3ed-6046e09b1445/Rovny-pristup-ke-vzdelavani-v-CR-situace-a-dop?maxSideSize=2000&width=500&height=800.
Další doporučená literatura: FIELD, Simon, Małgorzata KUCZERA a Beatriz PONT. No More Failures Ten Steps to Equity in Education. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2007, 155 s. ISBN 978-926-4032-606. KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8. MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 80-200-1400-4. MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010, s. 92-108. ISBN 978-80-7419-032-2. GAC. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit. Zpráva pro MŠMT. Praha: GAC, 2009. STRAKOVÁ, J., V. SPILKOVÁ, H. FRIEDLAENDEROVÁ, T. HANZÁK a J. SIMONOVÁ. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.01.2019)
|
|
||
Zápočet bude udělen za vypracování prezentace na stanovené téma a zodpovězení případných doplňujících otázek vyučujících k této práci. Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (18.03.2019)
|
|
||
Okruhy: Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
|