|
|
|
||
The Czech schools enjoy high curricular autonomy and the teachers are provided many opportunities to choose the objectives and content of the instruction. But the school autonomy does not mean automatically the teacher agency, i.e. capacity and condition for the curriculum development. The knowledge and skills for the curriculum analysis and development have not been included into the teacher training so far. This course and included activities shall contribute to filling this gap. Fundamental concepts and approaches are explained and the guided experience with analysis of pupils‘ needs and naïve concepts is provided. Culminating activity is the development of a short curricular artefact.
Last update: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (26.02.2018)
|
|
||
Výsledek učení celého kurzu: Navrhnete segment školního vzděláváního programu (osnovu) pro svůj aprobační předmět. Výsledky učení jednotlivých částí kurzu: 1. Uvedete a porovnáte 2-3 odlišné definice kurikula. 2. Vyjmenujete hlavní charakteristiky kurikulárních reforem v České republice po roce 2000 (zejména zavedení RVP), analyzujete jejich pozitiva a rizika. 3. Provedete základní didaktickou analýzu obsahu vzdělávání zvoleného předmětu - rozlišíte v tématu fakta, pojmy (případně také principy a dovednosti); vyberete základní pojmy. 4. Zjistíte žákovská pojetí pojmů nebo principů jako vstupu pro plánování kurikula. 5. Vyberete vzdělávací obsah (učivo) vhodné pro naplnění očekávaných výstupů stanovených v rámcovém vzdělávacím programu. Absolvent kurzu by měl znát vývoj a současnou podobu vzdělávacích programů v České republice a vybraných vyspělých zemích, být schopen kriticky posuzovat národní a školní kurikula, upravovat je vzhledem k individuálním potřebám svých žáků, případně vytvářet vlastní vzdělávací programy nebo koordinovat tyto činnosti na úrovni školy Last update: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (13.11.2024)
|
|
||
Základní: Dvořák, D., & Walterová, E. (2018). Projektování vzdělávacích programů [VŠ skriptum]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://cuni.futurebooks.cz/book/projektovani-vzdelavacich-programu-inovace-kurzu Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, D. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: PedF UK. Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům. Praha: PedF UK. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Rámcové vzdělávací programy pro předškolní výchovu, základní vzdělávání, různé střední školy. Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika , 59(2), 105–115. Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU. Rozširující: Common core state standards. (2010). Dostupné z http://corestandards.org. Dvořák, D. (2015). Proměny kurikulárního diskurzu: o aktérech, standardech a ledních medvědech. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (v tisku). Praha: Pedagogická fakulta UK. Dvořák, D. (2016). Akademické cíle základního vzdělání v 21. století. In M. Strouhal & S. Štech (Eds.), Vzdělání a dnešek (s. 147–163). Praha: Karolinum. Filagová, M., & Kaščák, O. (2006). Teoretická a výskumná tradícia konceptu skrytého kurikula. Pedagogická revue, 58(5), 507–529. Kelly, A. V. (2004). The curriculum: Theory and practice. London: Sage. Knecht, P. (2014b). Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití. Pedagogická orientace, 24(2), 163–184. Lasley, T. J. (Ed.). (2012). Standards and accountability in schools. Thousand Oaks: Sage. Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP. Priestley, M., & Biesta, G. (Eds.). (2013). Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice. A&C Black. Thijs, A., van den Akker, J. (Eds.). (2009). Curriculum in development. Enschede: SLO. Veselý, A. (2013). Cíle vzdělávání v České republice. Řízení školy, 10(6), 8–12. Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. Routledge. Last update: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (01.03.2024)
|
|
||
Průběžný úkol 1: Pojmová analýzu tématu dle vlastního výběru, které odpovídá vzdělávací oblasti, kterou posluchač studuje/vyučuje a které v jejím rámci je důležité pro děti/žáky. Přesná formulace, co by měly děti o tomto tématu znát/pochopit (zejména pojmy a generalizace). Formulujte cílové znalosti fakt, pojmů a vybrané generalizace. Průběžný úkol 2: Získání informovaného souhlasu (příp. žáků) pro individuální rozhovor o daném tématu s 2-3 žáky. Zjištění jejich pojetí tématu (prekoncepty, miskoncepty) – transkript rozhovoru. Závěrečná práce: Návrh krátkého úseku kurikula (např. lekce, dvoustrana učebnice) pro dané téma vycházející z průběžných úkolů 1 a 2. Last update: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (13.02.2018)
|
|
||
1. Kurikulum a jeho formy. Definice kurikula. Různé způsoby vymezování obsahu vzdělávání (učební plán a osnovy, výstupy, standardy). Projektované, realizované, osvojené kurikulum. Last update: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (13.02.2018)
|