|
|
|
||
The aim of the course is to provide students of mathematics education with
basic ideas of the history of algebra. The course provides basic information
about the most important figures and main stages in the historical development of algebra.
The lecture will cover the following topics:
Development of pre-symbolic algebra as an art of solving equations.
Tartaglia, Cardano and the discovery of solution of cubic equations.
Casus irreducibilis and the emergence of complex numbers.
The unsolvability of a general algebraic equation of degree higher than the fourth.
The resolvent of an equation and reduction of the degree of the equation.
Proof of unsolvability of the quintic (Ruffini, Galois, Abel) and the
change in the subject of algebra in the 19th century.
Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (03.02.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (03.02.2022)
|
|
||
D. J. Struik, Dějiny matematiky , Praha 1963 A. P. Juškevič, Dějiny matematiky ve středověku, Praha 1978 J. Šedivý a kol., Světonázorové problémy matematiky I -III (1983 -1985) E. Fuchs a kol., Světonázorové problémy matematiky IV Diedonné: Geschichte der Mathematik 1700-1900 (1985) M. Kline, Mathematical thought from ancient to modern time (1972) Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (05.02.2025)
|
|
||
Po domluvě s přednášejícím si student zvolí téma, na které vypracuje esej. Esej spočívá ve výkladu zvoleného historického textu z dějin algebry a jeho zhodnocení jak z pohledu dnešní matematiky (zda se pojmy a postupy použité v textu používají i dnes) tak také z pohledu didaktiky (zda příklady z textu lze využít ve výuce na ZŠ a SŠ). Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (03.02.2022)
|
|
||
Rozvoj algebry jako nauky o řešení rovnic. Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (03.02.2022)
|
|
||
Studující vysvětlí důkazy vybraných tvrzení z historie algebry (neřešitelnost, nekonstruovatelnost). Studující s porozuměním formuluje definice vymezených konceptů a prezentuje je pomocí konkrétních příkladů a protipříkladů. Last update: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (05.02.2025)
|