The main attention will be paid to the concept of computational thinking (CT) and didactic ways of developing pupil´s CT at primary and secondary schools. The issue of CT in the context of education is addressed worldwide, not only by ministries of education, governmental strategies for education, educational institutions, but also by global associations focused on computer science, computing and informatics. The course will analyze examples of methodological approaches to the development of CT, using experience not only from the Czech Republic but also from abroad. Emphasis will also be placed on interdisciplinary (interdisciplinary) contexts. The course will focus on the following topics:
(1) The concept of CT in the context of the concepts of algorithmic thinking, logical thinking, learning programming. What is not CT.
(2) Theoretical basis for methodological approaches to the development of CT. Informatics thinking and tools, applications and a set of skills. Informatics thinking as a language, as an automation of abstractions, as a cognitive means. Computer thinking in context without computer programming. Collaborative dimensions of computer thinking.
(3) Samples from educational practice and their didactic analysis.
(4) Proposals for educational practice (STEM, AI, etc.).
Attention is also paid to the findings of research on computer thinking of pupils of basic and secondary schools.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Hlavní pozornost bude věnována konceptu informatické myšlení a didaktickým způsobům, jak informatické myšlení žáků rozvíjet na ZŠ a SŠ. Problematika informatického myšlení v kontextu se vzděláváním je řešena na celém světě, zabývají se jím nejen ministerstva školství, vzdělávací instituce, ale i celosvětové asociace zaměřené na počítačové obory a informatiku. V předmětu budou analyzovány ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení, přičemž bude využito zkušeností nejen z České republiky, ale i ze zahraniční. Důraz bude kladen i na mezioborové (mezipředmětové) kontexty. Předmět se zaměří na tato témata: (1) Pojem informatické myšlení v kontextu s pojmy algoritmické myšlení, logické myšlení, učení se programování. Co není informatické myšlení. (2) Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení. Informatické myšlení a nástroje, aplikace a soubor dovedností. Informatické myšlení jako jazyk, jako automatizace abstrakcí, jako kognitivní prostředek. Informatické myšlení v kontextu bez programování počítače. Kolaborativní dimenze informatického myšlení. (3) Ukázky a jejich didaktický rozbor. (4) Návrhy pro vzdělávací praxi (STEM, AI, aj.).
Pozornost je věnována i zjištěním výzkumů o informatickém myšlení žáků ZŠ a SŠ.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Descriptors - Czech
Metodická opora v moodle (link a přístup bude studentům sdělen na první lekci)
V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 20 hodin
Příprava na zápočet – 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.01.2024)
Course completion requirements -
1. Active work and successful completion of all tasks assigned to solve in F2F seminars.
2. Active work and fulfillment of all tasks assigned in the system of online support of F2F education/ seminars.
3. Design of a methodical approach to the development of computationalr thinking at lower/ upper secondary schools education. Studens will defense their presentation in the last lesson.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
Vypracování ukázky metodického přístupu k rozvoji informatického myšlení na ZŠ/SŠ. Ukázka bude prezentovaná na poslední lekci.
KZ má tři termíny.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Literature -
1. Atieno, Loice Victorine, Richard Kwabena Akrofi Baafi and Turcsanyi-Szabo Marta. (2020) Are Computational Thinking Skills Measurable? An Analysis. International Conference on Applied Informatics (2020).
2. BATI, K. (2018) Computational Thinking Test (CTT) for Middle School Students. In: Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 23, Year 2018. DOI: 10.29329/mjer.2018.138.6
3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., KAMPYLIS, P., DAGIENĖ, V., WASTIAU, P., ENGELHARDT, K., EARP, J., HORVATH, M.A., JASUTĖ, E., MALAGOLI, C., MASIULIONYTĖ-DAGIENĖ, V. and STUPURIENĖ, G., Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education, Inamorato dos Santos, A., Cachia, R., Giannoutsou, N. and Punie, Y. editor(s), Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-47208-7, doi:10.2760/126955, JRC128347
4. CURZON, P. et al. (2014) Developing computational thinking in the classroom: a framework. CAS, 2014.
5. DENNING, P.J. (2017) Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, JUNE 2017, 60(6), pp. 33-39.
6. DENNING, P.J., TEDRE, M. (2019) Computational Thinking. MIT.
7. GOODE, J., MARGOLIS, J. (2011) Exploring Computer Science: A Case Study of School Reform. ACM Transactions on Computing Education, July 2011, 11(2), 2.
8. HUMPHREYS, S. et al. (2015) Computational thinking. A guide for teachers. CAS, 2015.
9. CHEN, G., SHEN, J., BARTH-COHEN, L., JIANG, S. (2017) Assessing elementary students’ computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. In Computers & Education, 109, pp. 162-175.
10. IOANNIDOU, A., BENNETT, V., REPENNING, A., KOH, K.H. (2011) Computational Thinking Patterns. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Section 7: Technology Research symposium “Merging Human Creativity and the Power of Technology: Computational Thinking in the K-12 Classroom”, 2011.
11. KELLEHER, C., PAUSCH, R. (2007) Using Storytelling To Motivate Programming. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, July 2007, 50(7), pp. 58-64.
12. LESSNER, D. (2014) How do we translate computational thinking into Czech? Journal of Technology and Information Education 1/2014, Volume 6, Issue 1. Časopis pro technickou a informační výchovu ISSN 1803-537X
12. National Research Council (2009) Report of a Workshop on The Scope and Nature of Computational Thinking. Committee for the Workshops on Computational Thinking. National Academy of Science. Washington, DC: The National Academies Press, 2009.
13. Palts, Tauno & Pedaste, Margus. (2020) A Model for Developing Computational Thinking Skills. Informatics in Education. 19. 113-128. 10.15388/infedu.2020.06:
14. PAPERT, S. (1993) Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980, 1993.
16. SHUTE, V.J., SUN, C. & ASBELL-CLARKE, J. (2017). Demystifying computational thinking. In: Educational Research Review, 22(1), 142-158. Elsevier Ltd. Retrieved August 29, 2019 from https://www.learntechlib.org/p/204418/.
17. WERNER, L., DENNER, J., CAMPE, S. (2012) The Fairy Performance Assessment: Measuring Computational Thinking in Middle School. SIGCSE’12, February29–March 3, 2012 Raleigh, North Carolina, USA. ACM, 2012.
18. WING, J. (2006) Computational thinking. IN: Communications of the ACM, 2006, 49, pp. 33-36.
19. YADAV, A., STEPHENSON, HONG, H. (2017) Computational Thinking for Teacher Education. In COMMUNICATIONS OF THE ACM, APRIL 2017, 60(4), pp. 55-62.
Materials, books and documents published by UNESCO, ACM, IFIP, CONSTRUCTIONISM CONFERENCES
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
ATIENO, Loice Victorine, Richard Kwabena Akrofi Baafi and Turcsanyi-Szabo Marta. (2020) Are Computational Thinking Skills Measurable? An Analysis. International Conference on Applied Informatics (2020).
BATI, K. (2018) Computational Thinking Test (CTT) for Middle School Students. In: Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 23, Year 2018. DOI: 10.29329/mjer.2018.138.6
BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., KAMPYLIS, P., DAGIENĖ, V., WASTIAU, P., ENGELHARDT, K., EARP, J., HORVATH, M.A., JASUTĖ, E., MALAGOLI, C., MASIULIONYTĖ-DAGIENĖ, V. and STUPURIENĖ, G., Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education, Inamorato dos Santos, A., Cachia, R., Giannoutsou, N. and Punie, Y. editor(s), Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-47208-7, doi:10.2760/126955, JRC128347
CURZON, P. et al. (2014) Developing computational thinking in the classroom: a framework. CAS, 2014.
DENNING, P.J. (2017) Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, JUNE 2017, 60(6), pp. 33-39.
DENNING, P.J., TEDRE, M. (2019) Computational Thinking. MIT.
GOODE, J., MARGOLIS, J. (2011) Exploring Computer Science: A Case Study of School Reform. ACM Transactions on Computing Education, July 2011, 11(2), 2.
HUMPHREYS, S. et al. (2015) Computational thinking. A guide for teachers. CAS, 2015.
CHEN, G., SHEN, J., BARTH-COHEN, L., JIANG, S. (2017) Assessing elementary students’ computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. In Computers & Education, 109, pp. 162-175.
IOANNIDOU, A., BENNETT, V., REPENNING, A., KOH, K.H. (2011) Computational Thinking Patterns. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Section 7: Technology Research symposium “Merging Human Creativity and the Power of Technology: Computational Thinking in the K-12 Classroom”, 2011.
KELLEHER, C., PAUSCH, R. (2007) Using Storytelling To Motivate Programming. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, July 2007, 50(7), pp. 58-64.
LESSNER, D. (2014) How do we translate computational thinking into Czech? Journal of Technology and Information Education 1/2014, Volume 6, Issue 1. Časopis pro technickou a informační výchovu ISSN 1803-537X
National Research Council (2009) Report of a Workshop on The Scope and Nature of Computational Thinking. Committee for the Workshops on Computational Thinking. National Academy of Science. Washington, DC: The National Academies Press, 2009.
Palts, Tauno & Pedaste, Margus. (2020) A Model for Developing Computational Thinking Skills. Informatics in Education. 19. 113-128. 10.15388/infedu.2020.06:
PAPERT, S. (1993) Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980, 1993.
SELBY, C.S., WOOLLARD, J. (2013) Computational Thinking: The Developing Definition. Available at
SHUTE, V.J., SUN, C. & ASBELL-CLARKE, J. (2017). Demystifying computational thinking. In: Educational Research Review, 22(1), 142-158. Elsevier Ltd. Retrieved August 29, 2019 from https://www.learntechlib.org/p/204418/.
WERNER, L., DENNER, J., CAMPE, S. (2012) The Fairy Performance Assessment: Measuring Computational Thinking in Middle School. SIGCSE’12, February29–March 3, 2012 Raleigh, North Carolina, USA. ACM, 2012.
WING, J. (2006) Computational thinking. IN: Communications of the ACM, 2006, 49, pp. 33-36.
YADAV, A., STEPHENSON, HONG, H. (2017) Computational Thinking for Teacher Education. In COMMUNICATIONS OF THE ACM, APRIL 2017, 60(4), pp. 55-62.
literatura z digitální knihovny UNESCO, ACM, IFIP, CONSTRUCTIONISM CONFERENCES
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Syllabus -
Topic 1: The concept of computational thinking
Topic 2: Theoretical basis for methodological approaches to computational thinking development
Topic 3: Components of computational thinking and their didactical analysis
Topic 4: Examples of didactical approaches to computational thinking
Topic 4: Computational thinking development in other educational fields/branches
Topic 6: AI and computational thinking
Topic 7: How can be measured/ investigated a level of computational measured?
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Téma 1: Pojem informatické myšlení
Téma 2: Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení
Téma 3: Složky informatického myšlení a jejich didaktický rozbor
Téma 4: Vybrané metodické přístupy k informatickému myšlení
Téma 5: Informatické myšlení v dalších vzdělávacích oborech
Téma 6: AI a informatické myšlení
Téma 7: Dá se měřit úroveň informatického myšlení?
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Learning resources -
There is a moodle as a system on-line support for F2F teaching (link and access for using moodle course will be announced to students at the first lesson).
If necessary, the ZOOM platform will also be used.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Metodická opora v moodle (link na moodle kurz a přístup bude studentům sdělen na první lekci).
V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.01.2024)
Learning outcomes -
Knowledge-Based Learning Outcomes:
Understand the concept of Computational Thinking (CT) and its relationship to algorithmic thinking, logical thinking, and programming, including an awareness of what does not fall under the scope of CT.
Critically examine theoretical frameworks underlying the development of CT, including the concept of informatics thinking and its role in abstraction, cognitive processes, and language.
Identify and explain the interdisciplinary nature of CT, recognizing its application across various subjects and contexts, including STEM fields and AI.
Analyze global and local educational approaches to teaching CT, with particular focus on methodologies from the Czech Republic and international case studies.
Familiarize with research findings regarding the development of CT skills in primary and secondary school students, understanding common challenges and best practices.
Skills-Based Learning Outcomes:
Apply theoretical knowledge to practice, designing and implementing effective teaching strategies that foster the development of CT in primary and secondary school students.
Evaluate and adapt existing educational materials and case studies for teaching CT, taking into account their didactic value and potential for student engagement.
Design interdisciplinary lessons that integrate CT across subjects, particularly STEM fields, and effectively leverage AI or other relevant tools.
Develop collaborative teaching strategies that promote collective problem-solving and enhance students' understanding of CT through teamwork.
Attitude and Reflection-Based Learning Outcomes:
Reflect on the role of CT in modern education, appreciating its significance not only as a technical skill but also as a cognitive and problem-solving tool.
Cultivate a proactive attitude towards continuous professional development in the field of CT, keeping up with new research, methodologies, and technologies in educational settings.
Demonstrate an understanding of the ethical implications of teaching CT, particularly in relation to AI and automation, and how these issues should be addressed in the classroom.
These outcomes ensure that student teachers not only gain a deep understanding of computational thinking but are also equipped to apply and innovate with CT methodologies in diverse classroom settings.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)
Výsledky učení založeného na znalostech:
1. Porozumět pojmu informatické myšlení (CT) a jeho vztahu k algoritmickému myšlení, logickému myšlení a programování, včetně uvědomění si toho, co nespadá do rozsahu CT.
2. Kriticky prozkoumat teoretické rámce, které jsou základem rozvoje CT, včetně konceptu informatického myšlení a jeho role v abstrakci, kognitivních procesech a jazyku.
3. Identifikovat a vysvětlit interdisciplinární povahu CT a uvědomit si jeho použití v různých předmětech a kontextech, včetně oborů STEM a AI.
4. Analyzovat globální a lokální vzdělávací přístupy k výuce CT se zvláštním zaměřením na metodiky z České republiky a mezinárodní případové studie.
5. Seznámit se s výsledky výzkumu týkajícími se rozvoje CT dovedností u žáků základních a středních škol, porozumění společným výzvám a osvědčeným postupům.
Výsledky učení založeného na dovednostech: 1. Aplikovat teoretické poznatky do praxe, navrhovat a realizovat efektivní výukové strategie, které podporují rozvoj CT u žáků základních a středních škol. 2. Vyhodnotit a upravit stávající vzdělávací materiály a případové studie zaměření na rozvoj CT s ohledem na jejich didaktickou hodnotu a potenciál pro zapojení studentů. 3. Navrhnout interdisciplinární ukázky, které integrují CT napříč předměty, zejména obory STEM, a efektivní využití AI nebo jiných relevantních nástrojů. 4. Rozvíjet strategie spolupráce ve výuce, které podporují kolektivní řešení problémů a zlepšují porozumění studentů CT prostřednictvím týmové práce.
Výsledky učení založené na postoji a reflexi:
1. Zamyslet se nad úlohou CT v moderním vzdělávání a ocenit její význam nejen jako technologické dovednosti, ale také jako kognitivního nástroje a nástroje k řešení problémů.
2. Pěstovat proaktivní přístup k neustálému profesnímu rozvoji v oblasti CT, držet krok s novým výzkumem, metodikami a technologiemi ve vzdělávacím prostředí.
3. Prokázat pochopení etických důsledků výuky CT, zejména ve vztahu k AI a automatizaci, a tomu, jak by se tyto problémy měly řešit ve třídě.
Tyto výsledky zajišťují, že studenti učitelství nejen získají hluboké porozumění konceptu informatické myšlení, ale jsou také vybaveni pro aplikaci CT ve své pedagogické práci.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.01.2025)