Literature for Children and Young People - OKNC4L032B
Title: Literatura pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:10/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět uvádí studenta do oblasti literatury pro děti a mládež (dále LPDM) v kontextech celonárodního i světového písemnictví a současně s ohledem k jeho specifičnosti i současným preferencím (výchova ke čtenářství, vnímání umění v širším smyslu slova, intermedialita v LPDM, integrativní pojetí výuky ČJL aj.). Kurz je veden problémově a výběrově: zaměřuje se na různá velká témata, literární roviny a žánrová specifika. Kurz směřuje k upevnění analytických a interpretačních dovedností studentů, které jim v praxi poslouží k samostatné orientaci v početném literárním poli tvorby pro děti a mládež a v promýšlení didaktického potenciálu vybraných ukázek i celých literárních děl. Těžiště kurzu spočívá ve studiu současné původní české i překladové literatury pro mládež (pro žáky 6. - 9. třídy ZŠ). Součástí každého semináře je teoretický úvod, sdílení nad přečteným, společná aktivita, dílna čtení a společná reflexe.
Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

- Na konkrétních textech, při sdílení, v dílnách čtení a v písemné interpretační analýze rozvíjí svoje analytické a interpretační dovednosti a poznává specifičnost textů pro děti a mládež

- Rozšiřuje si čtenářská teritoria literatury pro děti a mládež a je motivován pro celoživotní zájem o oblast literatury pro děti a mládež a oceňuje její žánrovou a tematickou různorodost

Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky zakončení kurzu v ZS akademického roku 2024/2025

1. Kurz bude ukončen ústní kolokviální zkouškou, která prověří základní teoretickou a literárněhistorickou orientaci v oboru a přehled v oblasti současné literární produkce i základních kanonických textů české a světové literatury tohoto pole. Studenti u kolokvia předloží seznam přečtených 20 titulů z oblasti LPDM (k deseti titulům stručná anotace a k deseti titulům ukázka), v němž budou zastoupeny různé literární žánry (bude upřesněno na úvodním semináři), a soupis prostudované odborné literatury (minimálně tři studie/odborné články nebo kapitoly z odborných monografií).

2. Podmínkou přístupu ke kolokviální ústní zkoušce je uznání krátké (cca 2 NS) písemné interpretační analýzy (recenze, popř. odborné pojednání) intencionálního literárního díla LPDM, poprvé v Čechách vydaného maximálně před pěti lety. 

3.  Příprava na semináře - na každý seminář mít přečtenou jednu knihu podle předchozího zadání ke sdílení a k zapůjčení v rámci dílny čtení (plán a seznam titulů bude zveřejněn na úvodním semináři).

Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst v dnešní době, Praha: NLN, 2000.

ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha: Portál, 2006.

JANOUŠEK, P. a kol. DĚJINY ČESKÉ LITERATURY PO ROCE  1945, I. - IV. Praha: Academia,  2007, 2008.  (Kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež.)

MANDYS, P. (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.

MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004.

PROKŮPEK, T., KOŘÍNEK, P. a kol. Dějiny československého komiksu 20. století,  Praha: Akropolis, 2014.

PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie, Praha: H & H, 1999.

SALTER, Colin. 100 children's books: that inspire our world. Edited by Hetty Hopkinson. London: Pavilion, 2020.

SEGI LUKAVSKÁ, J. Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107.

Segi Lukavská, J., ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018.

ŠVEC, Š. Česky psané časopisy pro děti (1850-1989), Praha: Karolinum, 2014.

ŠUBRTOVÁ, M. a kol.: Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010, Brno: MU, 2011.

ŠUBRTOVÁ, M. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita,  2007.

TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008.

URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003.

URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce),  Olomouc: Votobia, 2004.

URBANOVÁ, S. S holokaustem za zády: téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. 323 stran. ISBN 9788074649929.

VÁLEČNÉ DĚTSTVÍ A MLÁDÍ (1939-1945) V LITERATUŘE A PUBLICISTICE, ed. Jana Čeňková,  Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.

Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning resources - Czech

Odkaz do moodlu pro kombinované studium:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12981

Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

-            Se orientuje v oceněních určených literatuře pro děti a mládež

-            Charakterizuje nabídku a zaměření kvalitních nakladatelství vydávajících literaturu pro děti a mládež

-            Na konkrétních textech uvede a pojmenuje znaky, kterými je v literárních dílech zprostředkován emocionální diskurz

-            Uvede a v konkrétních textech identifikuje věcné rysy jednotlivých žánrových oblastí literatury pro děti a mládež (próza s dětským hrdinou, literární fantastika, poezie pro děti, pohádka, komiks, dobrodružná literatura, próza s dívčí hrdinkou a další)

-            Vybere působivé ukázky vybraných děl literatury pro děti a mládež a vystihne jejich didaktický potenciál s ohledem na danou věkovou skupinu žáků

Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)