|
|
|
||
Náslechová praxe doplňuje kurzy didaktiky českého jazyka a didaktiky literatury. Integrací míří k co možná největšímu možnému propojení všech tří složek předmětu český jazyk a literatura, tedy jazykové, komunikační a literární výchovy. Student dochází do školy a pozoruje výuku, provádí terénní zápis a s vyučujícím reflektuje hospitované hodiny. Náslechy koná v hodinách českého jazyka a literatury napříč, jsou-li v dané škole hodiny rozdělené. Cílem je seznámení se s prostředím školy a výukovými strategiemi užívanými v předmětu český jazyk a literatura.
Zátěž studenta/studentky:
Název předmětu Integrovaná náslechová praxe z českého jazyka s reflexí
Garant PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Klíčový vyučující prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Celková časová zátěž studenta 74,0
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 65 minut
Samostudium literatury (za semestr) 2 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Popis:
Časové nároky odpovídají nárokům na oborovou praxi s reflektivním zaměřením. Studenti v rámci svých povinností hospitují ve výuce učitelů českého jazyka na různých školách, průběžně pracují na zadaných úkolech a zároveň se učí reflektovat výuku za použití relevantní oborově didaktické literatury. Seminární práce obsahují reflexi hospitovaných hodin, přípravy na hodiny praxe zahrnují reflektivní uvažování o hospitované výuce. K examinaci je nutno prokázat základní znalost oborově didaktických konceptů prostřednictvím propracovaných reflexí v seminární práci.
Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem integrované náslechové praxe z českého jazyka je seznámení s prostředím školy, prací učitele a výukovými strategiemi užívanými při výuce předmětu český jazyk a literatura. Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka se skládá z:
Nepřímá výuka se skládá z:
Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Minimálně 12 náslechů v hodinách českého jazyka a literatury, rovnoměrně vybrané. Aktivní účast na reflektivních seminářích, kde budou reflektována předem vybraná témata, na něž se student/studentka při náslechové praxi zaměří. Z toho důvodu je nezbytně nutné, aby studenti začali vykonávat náslechovou praxi až po 1. semináři, kde se dozvědí potřebné informace. Studentka/student dále: - vypracuje 12 stručných záznamů o vyučovacích hodinách (proporční zastoupení jazykové, literární a komunikační a slohové výuky, pokud nepůjde o integrovaný přístup) - realizuje a reflektuje 4 mikrovýstupy (bližší informace na prvním semináři) - odevzdá protokol o vykonání náslechové praxe potvrzený vybranou školou, případně i vyučujícím Povolena 1 absence. Studenti mohou vykovávat praxi: a) na školách dle vlastního výběru (po domluvě s vedoucím praxe) b) na fakultních školách (https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/seznam-fakultnich-skola-a-zarizeni/) Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Učebnice českého jazyka a literatury pro příslušný stupeň / ročník Rámcové vzdělávací programy a další programové materiály. Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující: - na základě pokynů garanta praxe plánuje a realizuje praxi na vybrané škole - vede si záznamy z hospitací - analyzuje používané výukové metody a jejich vliv na studenty, včetně hodnocení jejich účinnosti - představí aktivity a úkoly směřující k rozvoji komunkačních dovedností (produktivních i receptivních) - v reflektivních seminářích aktivně řeší konkrétní výukové situace z praxe, reflektuje je Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|