|
|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Filip Komberec, dr. Veronika Laufková a dr. KLára Eliášková, jejíž oblastí odborné expertizy jsou specifické aspekty výuky českého jazyka a literatury na středních školách u žáků se zrakovým postižením.
Organizace praxí: Před samotnou praxí proběhnou 2 informativní setkání na fakultě. Jejich náplní bude seznámení s organizací praxe na SŠ a práce se Souborem profesních kvalit. Během souvislé pedagogické praxe, která pro oba obory trvá 4 týdny, studenti absolvují 5 hodin náslechů ve třídách s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, samostatně odučí 12 hodin, po každé vyučovací hodině by měla proběhnout hodina reflexe a plánování další výuky (nejméně tedy 12 hodin). Po praxi proběhnou 2 reflektivní semináře s garantem praxe, zaměřené na práci s portfoliem z praxe a s důkazy o učení (výtvory žáků se SVP).
Spolupracující střední školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané: SŠ a ZŠ speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a Střední škola, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská, Praha 2; Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5;
VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; Gymnázium Františka Palackého, Neratovice, spolupracující s Mensou; Gymnázium Žatec spolupracující s Mensou.
Další informace (finální seznam spolupracujících škol, detailní popis průběhu a realizace praxe aj.) o průběhu praxe studenti naleznou na webových stránkách Katedry české literatury v rubrice studenti/praxe.
Studenti vychází při realizaci praxe s nabytými znalostmi a dovednostmi pedagogicko-didaktickými, jazykově a literárně-oborovými, speciálně-pedagogickými i vývojově-psychologickými. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň u žáků se speciálními vzděláavacími potřebami. - Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování výuky a realizace výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Studující reflektují vlastní výuku. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Pedagogickou praxi lze konat primárně na středních školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře. Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující: Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích. Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KLUMPAROVÁ, Štěpánka. Soubor kvalit studentovy práce na didaktické praxi z literární výchovy / z české literatury. In: SPILKOVÁ, Vladimíra, Anna TOMKOVÁ, Nataša MAZÁČOVÁ a Jana POCHE KARGEROVÁ. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Praha: NPI ČR, dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12747 Doporučená literatura: CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Druhé, revidované vydání. Přeložila Pavla LE ROCH. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující vysvětlí a na příkladě ukáže, jak se má postupovat při plánování vyučovací jednotku na SŠ ve všech jejích fázích (plánování, příprava, realizace a průběh, hodnocení, zpětná vazba) s ohledem na žáka s konkrétní speciálně vzdělávací potřebou (včetně žáků s OMJ a žáků nadaných). Studující ohodnotí vyučovací jednotku učitele SŠ v praxi a s oporou v odborných argumentech případně navrhne vlastní výukovou jednotku. Studující popíše a ohodnotí (své i učitele z praxe) jednotlivé vyučovací jednotky do vlastního portfolia, jehož prostřednictvím poznatky a dovednosti z praxe vztáhne ke svému oboru (provede zpětnou vazbu, zhodnotí přínos praxe pro oborovou kvalifikaci apod.). Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|