|
|
|
||
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře. Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující: Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích a plnění úkolů v distanční opoře studia. Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Téma hodiny musí být jazykové, ne literární. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
odkaz na kurz v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8326 Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|