|
|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D., PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Disciplína zúročí a specifikuje obecné teoretické i praktické informace získané v předmětu Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a během náslechové praxe a konfrontuje je s odborným řešením didaktických situací. Seznámí studenty s možnostmi didaktického řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ, nabýváním dalšího jazyka jako komunikačního kódu, výukovým prostředím, postupným pronikáním cizince do „nového“ jazyka, začleňováním žáků cizinců do tříd v české škole a metodami práce v multietnické třídě; zaměří se na praktická řešení konkrétních didaktických problémů v práci s žákem s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami a s žáky nadanými.
Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující na základě získaných znalostí a dovedností ze speciální didaktiky českého jazyka plánuje vyučovací jednotku ve všech jejích složkách (příprava, realizace, hodnocení, zpětná vazba aj.) s ohledem na specifické a individuální potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování jazykové výuky žáků se SVP, OMj a žáky nadanými. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Z + Zk Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Povinná literatura BERNKOPFOVÁ, Michala et al. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: Meta, 2019. DOLEŽÍ, Linda et al. Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Praha: AUČCJ, 2017. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In. Štěpáník, S. et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019, s. 191-211. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Přizpůsobení vyučování a učení v komunikační nauxe o českém jazyku žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al. Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus, 2020, s. 239-269. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Diferenciace cílů jako možnost pro efektivní výuku žáků s SVP. Didaktické studie, 2021 (v tisku, strany budou doplněny). HAVIGEROVÁ, Jana Marie et al. Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní a základní vzdělávání, dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka PIŠLOVÁ, Simona. Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, roč. 22, č. 3, s. 241–247. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii) ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Výuka češtiny a žáci s SVP. Školní poradenství v praxi, 2021, č. 5, 15–21. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné online z http://katalogpo.upol.cz/katalog-v-pdf/ Platná legislativa a koncepční materiály (žáci s SVP, vzdělávání žáků nadaných - dle aktuálního stavu), a další koncepční a strategické dokumenty týkající se základního a středního vzdělávání.
Doporučená literatura: Adamus, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. BABUŠOVÁ, Gabriela. Inkluze žáka s odlišným mateřským jazykem. Didaktické studie, 2018, roč. 10, č. 2, s. 40–61. ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, 2001, roč. 84, č. 2, s. 57–62. ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999–2000, roč. 40, č. 9–10, s. 214–219. GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011. Praha: Akropolis, 2011, s. 161–179. KAMIŠ, Karel. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In: Čeština – jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, s. 87–91. PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011 PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ). Schopler, Eric et al. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2011. SMOLÍK, Filip. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ŠKODOVA, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 3 sv. ŠKODOVÁ, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. 3 sv. ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita, 2012. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Cesty inkluze ve výuce češtiny. Učitelský měsíčník, 2021, 10. ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012, s. 113–129. Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, NČDS.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Témata: 1. Zásady didaktického konstruktivismu v jazykové výuce žáků s SVP a žáků nadaných (principy vnitřní diferenciace výukových cílů a aspekty individualizace v jazykového vyučování) Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
|
||
Studenti vyjmenují a popíší jednotlivé skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, popíše možnosti a průběh jejich vzdělávání v jazykové složce předmětu. Studenti uvedou - s oporou v odborných argumentech založených také na znalosti školní dokumentace či legislativních předpisů - (a) příklady didaktického řešení kritických míst v obsahu učiva češtiny a (b) konkrétní didaktické transfomaci pro žáky s SVP (včetně žáků s OMJ a žáků nadaných). Studenti porovnají podobnosti a rozdíly v didaktické transformaci učiva českého jazyka ve vztahu jednak k žákům intaktním a jednak mezi jednotlivými skupinami žáků s SVP. Studenti na základě konkrétní výukové situace vyvodí praktické řešení konkrétních didaktických problémů v práci s žákem s SVP, OMJ a s žáky nadanými, a to ve všech složkách vyučovací jednotky (plánování, příprava, průběh, realizace, hodnocení práce žáka, zpětná vazba), uvedou příklady vhodné alterace a ohodnotí praktické řešení alterované situace své i ostatních. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|