|
|
|
||
Současný trend inkluzivního vzdělávání klade vysoké nároky na didaktické uchopení učiva ve vztahu k možnostem žáků. Učitel proto musí být schopen individualizovat a diferencovat přístup k žákům a poskytovat jim potřebnou podporu. Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 2. vzdělávací stupeň, a to na školách s větší koncentrací žáků s SVP včetně žáků s OMJ.
Souvislá praxe na ZŠ pro žáky s SVP a žáky nadané navazuje na Integrovanou náslechovou praxi z českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané, kterou studenti absolvovali v ZS.
Studenti v období praxe absolvují alespoň 4 hodiny náslechů a během praxe samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin ve vybrané škole. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem.
Součástí předmětu jsou reflektivní semináře povinné pro všechny zapsané studenty. Jejich náplní je jednak příprava na pedagogickou praxi, jednak reflexe, která bude spočívat jak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, tak ve společné reflexi předem zvolených výukových aspektů zaměřených na žáky s SVP a žáky nadané. Bude tak položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Školy: ZŠ a MŠ Lyčkovo nám. 6 (Praha 8);
ZŠ Slovenská 1726/27, Praha 2, (fakultní škola);
ZŠ a MŠ Sdružení, Praha 2, (fakultní škola);
ZŠ V Rybníčkách, Praha 10, (fakultní škola);
Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5;
VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6;
ZŠ pro žáky s poruchou zraku, Praha 2;
ZŠ Radotín, Pod Radnicí 5, Praha 5;
ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5;
ZŠ speciální a praktická škola Rooseveltova, Praha 6 (převážně žáci s LMP a s PAS);
ZŠ logopedická a MŠ logopedická, Praha 10;
SŠ a ZŠ speciální, Chotouňská, Praha 10;
Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a SŠ, Praha 2;
ZŠ a SŠ, Vinohradská, Praha 2.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 2. vzdělávací stupeň u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování výuky a realizace výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Studující reflektují vlastní výuku.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Zápočet bude studentům udělen po předložení písemného portfolia a za účast na reflektivních setkáních. Počet možností získat zápočet 3. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Katalog podpůrných opatření: http://katalogpo.upol.cz/ Diagnostika META: https://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/jazykova-diagnostika SCHRIMPFOVÁ, Jana Marie. Můj první slovník českého jazyka. Plzeň: Fraus, 2008. Série pracovních listů na český jazyk (6.–9. ročník). Nakladatelství Septima. ŠORMOVÁ, Kateřina, Andrea HUDÁKOVÁ et al. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva [online]. Praha: FF UK, 2019. ŠUP, Rudolf. Učíme se číst s porozuměním. Praha: Rudolf Šup, 1995. Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch učení v českém jazyce I. (pro 2. a 3. r.). Tobiáš, 1998. ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky I.–VI., Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. (různá vydání)
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12980 Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studující vysvětlí a na příkladě ukáže, jak se má postupovat při plánování vyučovací jednotku na ZŠ ve všech jejích fázích (plánování, příprava, realizace a průběh, hodnocení, zpětná vazba) s ohledem na žáka s konkrétní speciálně vzdělávací potřebou (včetně žáků s OMJ a žáků nadaných). Studující ohodnotí vyučovací jednotku učitele ZŠ v praxi a s oporou v odborných argumentech případně navrhne vlastní výukovou jednotku. Studující popíše a ohodnotí (své i učitele z praxe) jednotlivé vyučovací jednotky do vlastního portfolia, jehož prostřednictvím poznatky a dovednosti z praxe vztáhne ke svému oboru (provede zpětnou vazbu, zhodnotí přínos praxe pro oborovou kvalifikaci apod.). Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|