|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout základní lingvistické teoretické zázemí k problematice výuky českého jazyka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků s odlišným mateřským jazykem) a k problematice výuky žáků nadaných.
1) Typologie mluvených jazyků:
Různé typologické přístupy k mluveným jazykům (morfologický, syntaktický, fonologický) s důrazem na Skaličkovu typologii morfologickou.
Zástupce pěti morfologických typů mluvených jazyků (flektivní, introflektivní, analytický, aglutinační a polysyntetický) s důrazem na kontrastivní typologii češtiny, ruštiny a vietnamštiny jako představitelů flektivního vs. analytického typu jazyka.
Formální způsoby vyjadřování významů v různých jazycích.
2) Kontrastivní pohled na český jazyk vs. český znakový jazyk:
Odlišení přirozených verbálních vokálních jazyků od přirozených verbálních nevokálních jazyků, tedy jazyků znakových, které používají menšinové komunity neslyšících různých národů.
Gramatika a lexikon nevokálních jazyků (v základu).
Výrazové prostředky znakového jazyka, gramatickými a lexikálními prostředky, jimiž obě modality (mluvená vs. znaková) vyjadřují tytéž významy.
3) Typologická charakteristika ruského jazyka v soustavě indoevropských jazyků:
Charakteristika ruštiny z hlediska genealogického a typologického.
Hlavní strukturní znaky ruštiny v porovnání s češtinou na úrovni lexika, fonetiky, gramatiky a grafiky.
Pasivní seznámení s písmem.
4) Dějiny psycholingvistiky a současná psycholingvistická paradigmata:
Nejvýznamnější představitelé a směry psycholingvistiky a jejich vliv na současný stav bádání v oboru.
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů s ohledem na jazyky mluvené.
Aktuálním psycholingvistická paradigmata s důrazem na konkrétní výzkumy.
5) Psycholingvistické procesy:
Problém dyslexie z hlediska jazykové typologie a užívaného typu písma.
Vliv způsobu grafického záznamu jazyka na problémy při osvojování čtení a psaní.
6) Kognitivní procesy:
Nejnovější poznatky o fungování mozku z hlediska nabývání jazykové kompetence.
Současné neurolingvistické a psycholingvistické přístupy osvětlující fungování mozku při komunikaci.
Odlišnosti ve fungování kognitivních procesů u žáků se SVP (žáci nadaní, žáci s SPU, žáci s dvojí výjimečností).
Problematika neurotypičnosti a neurodiverzity.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Propojení poznatků z kontrastivní lingvistiky a psycholingvistiky, didaktické aplikace. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Moodle: Vybrané problémy kontrastivní lingvistiky a psycholingvistiky https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12976 Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Základní literatura:
FERNÁNDEZ, Eva M. a Helen Smith CAIRNS. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. SERVUSOVÁ, Jana. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. SCHWARZOVÁ, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. Doporučená literatura:
CHEJNOVÁ, Pavla. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016. CHEJNOVÁ, Pavla. Development of Syntactic Competence in a Czech Child. Praha: PedF UK, 2019. KARMILOFF, Kyra a Annette KARMILOFF-SMITH. Pathways to language: from fetus to adolescent. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2002. HRONOVÁ, Anna Cícha et al. Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019. MACUROVÁ, Alena. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. MACUROVÁ, Alena, Václav PTÁČEK a Ivana HOMOLÁČOVÁ. Výzkum komunikace neslyšících: český znakový jazyk. Speciální pedagogika, 1997, roč. 7, č. 3, s. 1–15. PINKER, Steven. Jazykový instinkt: jak mysl vytváří jazyk. Praha: Dybbuk, 2009. POPELA, Jaroslav et al. Skaličkova jazyková typologie. Brno: Masarykova univerzita, 2006. PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009. SKALIČKA, Vladimír. Typ češtiny. Praha: Slovanské nakladatelství, 1951. SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, Petra a Lenka OKROUHLÍKOVÁ. Rysy přirozených jazyků: český znakový jazyk jako přirozený jazyk, Lexikografie: slovníky českého znakového jazyka. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. SMOLÍK, Filip. Psycholingvistika a čeština: některá slibná témata. Naše řeč, 2009, roč. 92, č. 5, s. 240–251. SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. VASILJEV, Ivo. Čeština a vietnamština v bilingvním mozku. Češtinář, 2009/2010, roč. 20, č, 3, s. 65–79. VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ŽAŽA, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
1) Typologie mluvených jazyků: Různé typologické přístupy k mluveným jazykům (morfologický, syntaktický, fonologický) s důrazem na Skaličkovu typologii morfologickou. Zástupce pěti morfologických typů mluvených jazyků (flektivní, introflektivní, analytický, aglutinační a polysyntetický) s důrazem na kontrastivní typologii češtiny, ruštiny a vietnamštiny jako představitelů flektivního vs. analytického typu jazyka. Formální způsoby vyjadřování významů v různých jazycích.
2) Kontrastivní pohled na český jazyk vs. český znakový jazyk: Odlišení přirozených verbálních vokálních jazyků od přirozených verbálních nevokálních jazyků, tedy jazyků znakových, které používají menšinové komunity neslyšících různých národů. Gramatika a lexikon nevokálních jazyků (v základu). Výrazové prostředky znakového jazyka, gramatickými a lexikálními prostředky, jimiž obě modality (mluvená vs. znaková) vyjadřují tytéž významy.
3) Typologická charakteristika ruského jazyka v soustavě indoevropských jazyků: Charakteristika ruštiny z hlediska genealogického a typologického. Hlavní strukturní znaky ruštiny v porovnání s češtinou na úrovni lexika, fonetiky, gramatiky a grafiky. Pasivní seznámení s písmem.
4) Dějiny psycholingvistiky a současná psycholingvistická paradigmata: Nejvýznamnější představitelé a směry psycholingvistiky a jejich vliv na současný stav bádání v oboru. Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů s ohledem na jazyky mluvené. Aktuálním psycholingvistická paradigmata s důrazem na konkrétní výzkumy.
5) Psycholingvistické procesy: Problém dyslexie z hlediska jazykové typologie a užívaného typu písma. Vliv způsobu grafického záznamu jazyka na problémy při osvojování čtení a psaní.
6) Kognitivní procesy: Nejnovější poznatky o fungování mozku z hlediska nabývání jazykové kompetence. Současné neurolingvistické a psycholingvistické přístupy osvětlující fungování mozku při komunikaci. Odlišnosti ve fungování kognitivních procesů u žáků se SVP (žáci nadaní, žáci s SPU, žáci s dvojí výjimečností). Problematika neurotypičnosti a neurodiverzity.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Zkouška (písemná práce) - prověřuje tematické okruhy uvedené v SIS a v Moodle. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12976 Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Studující dokáže popsat základní jazykové typologie a uvést konkrétní příklady jevů v konkrétních jazycích. Studující dokáže nalézt v češtině a jiných jazycích rysy odpovídající jazyku flektivnímu, aglutinačnímu a izolačnímu. Studující charakterizuje obtíže žáka, který si osvojuje češtinu jako druhý jazyk, s ohledem na typologickou charakteristiku jeho mateřštiny. Studující dokáže odlišit přirozený verbální vokální jazyk od jazyků znakových. Studující popíše princip fungování gramatiky a lexikonu znakového jazyka. Studující charakterizuje ruský jazyk v soustavě indoevropských jazyků z hlediska genealogického a typologického. Studující vymezí strukturní znaky ruštiny v porovnání s češtinou na úrovni lexika, fonetiky, gramatiky a grafiky. Studující podá přehledný výklad dějin psycholingvistiky a představí současná psycholingvistická paradigmata s důrazem na konkrétní výzkumy. Studující uvede nejvýznamnější představitelé a směry psycholingvistiky a jejich vliv na současný stav bádání v oboru. Studující charakterizuje specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů s ohledem na jazyky mluvené. Studující vysvětlí problém dyslexie z hlediska jazykové typologie a užívaného typu písma. Studující okomentuje vliv způsobu grafického záznamu jazyka na problémy při osvojování čtení a psaní. Studující podá výklad týkající se poznatků o fungování mozku z hlediska nabývání jazykové kompetence. Studující vysvětlí neurolingvistické a psycholingvistické přístupy osvětlující fungování mozku při komunikaci. Studující vysvětlí odlišnosti ve fungování kognitivních procesů u žáků se SVP (žáci nadaní, žáci s SPU, žáci s dvojí výjimečností). Studující vysvětlí termíny neurotypičnost a neurodiverzita.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|