This course familiarizes students with information regarding selected educational issues in schools (vulgarity, lying, theft, vandalism, bullying, drug abuse). It describes specific educational issues and analyzes their causes. It seeks, offers and discusses ways in which it is possible to avoid or solve such phenomena.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
Kurz seznamuje studenty s problematikou vybraných výchovných problémů ve školách (vulgárnost, lhaní, krádeže, vandalismus, záškoláctví, šikanování, drogy). Popisuje konkrétní výchovné problémy a analyzuje jejich příčiny. Hledá, nabízí a diskutuje možnosti, pomocí kterých lze těmto jevům ve školách předcházet nebo je řešit.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
Aim of the course -
The objective of this subject is for students to get rudimentary information regarding selected acts of indiscipline in contemporary school, as well as to become aware of fundamental specialized literature related to this issue. Students should be able to solve model situations concerning pupils? problem behaviour.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní informace o vybraných projevech nekázně v dnešní škole a orientovali se v základní odborné literatuře vztahující se k dané problematice. Studenti by měli být schopni řešit modelové situace týkající se problémového chování žáků.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
Literature - Czech
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004. BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6. JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4. ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu: analýza řešení konkrétního výchovného problému formou kolokvia
Last update: RICHTERO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2015)
Syllabus -
- time-period and social circumstances of educational issues, - educational issues in contemporary school, - causes of pupils? problem behaviour, - methods of examining the causes of pupils? problem behaviour, - prevention and solution of pupils? problem behaviour.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (08.07.2015)
- dobová a společenská podmíněnost výchovných problémů, - výchovné problémy v současné škole, - příčiny problémového chování žáků, - metody zjišťování příčin problémového chování žáků, - prevence a řešení problémového chování žáků.