The course focuses on the classification of basic knowledge about research methods used in psychology and pedagogy and on their creative use in mathematics education and in the teaching of mathematics.
A substantial part of students' work will be the elaboration of a research proposal, its realisation and the elaboration of a research report. Due to the time limit, the prevailing methodology will be that of action research as its results can be implemented in practice.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Předmět je zaměřen na uspořádání, utřídění a aplikaci poznatků o výzkumných metodách uplatňovaných v didaktice matematiky, a to v oblasti teorie a zvláště praxe vyučování. Soustředíme se na akční výzkum, který vychází z aktuálních potřeb praxe a jehož výsledky lze bezprostředně aplikovat.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Aim of the course -
The goal of the course is to orientate in basic methods of research in mathematics education and be able to propose, realise and evaluate an experiment.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
· Ujasnit roli, přínos a možnosti akčního výzkumu v úsilí o zlepšování praxe, jaký je jeho cíl a charakteristiky,
· rozvíjet schopnosti vidět a zdůvodnit potřebu a obsah provedení akčního výzkumu,
· orientovat se v základních metodách akčního výzkumu a zdůvodnit obsah,
· navrhnout, realizovat a vyhodnotit experiment.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Descriptors - Czech
V případě online výuky: bude organizována online výuka v ZOOM, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Předpokládá se, že online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu.
Jarmila Novotná is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Výukový experiment Time: This is a recurring meeting Meet anytime
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Literature -
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-x GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6 CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1367-1 CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0 PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3 HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3 HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4 HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3 HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7367-040-2
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
K problematice metod výzkumu vybrat z publikací nebo jejich ekvivalent
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-x
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7367-040-2
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1367-1
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3
K problematice obsahu inspirovat se například publikacemi
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. iSBN 80-7290-189-3
Hošpesová, A., Kuřina, F., Cachová, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., Tichá , M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice, České Budějovice: JCU v Č.Budějovicích 2011, ISBN 978-80-7394-259-5
Kuřina, F., Cachová, J., Hošpesová, A., KupčákovÁ, M., PetraskovÁ, V., Saxl, I., Tichá , M. Matematika a porozumění světu : setkáni s matematikou po základní škole. Academia, Praha, 2009 ISBN 978-80-200-1743-7
NEZVALOVÁ, D. Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium (on-line) 2002, roč. 2, č.4. ISSN 1213-7499
STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (2011) Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace 21 (2). Brno: PdF MU 2011, 156-170. ISSN 1211-4669
Stránky SUMA JČMF , Texty z projektu ESF Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Teaching methods -
Seminar and work at schools.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Seminář a práce ve školách.
V případě online výuky: bude organizována online výuka v ZOOM, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Předpokládá se, že online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu.
Jarmila Novotná is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Výukový experiment Time: This is a recurring meeting Meet anytime
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Requirements to the exam - Czech
Zpracování vybraného výukového experimentu, jeho představení na semináři a odevzdání v písemné (elektronické) podobě.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Syllabus -
Main topics: Basic research methods: Research proposal, preparation of a scenario, realisation, data collection and their classification, analysis. Methods of analysis: Phenomena, atomic analysis, grounded theory, theory of generic models, procepts. Survey of more general pedagogical methods.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Druhy a funkce didaktického výzkumu
Základní výzkumné metody
Akční výzkum
Výzkumný projekt - etapy (problém/otázka, dosavadní poznatky, cíl, metody/sběr a zpracování dat, (harmonogram), interpretace výsledků, publikace)
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)