The aim of the course is to introduce students to the issues of early childhood and preschool child education and the possibilities of special pedagogical support for child development. Students will gain knowledge about the system of support services and measures available in the education of children with special educational needs in early and preschool age.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálněpedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o systému podpůrných služeb a opatření dostupných ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a přeškolním věku.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující
vysvětlí význam rané péče ve výchově a vzdělávání ětí se speciálními vzdělávacími potřebami
charakterizuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements -
A written examination (test) on the topics covered in the lectures. Possibility of two corrective attempts.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Písemná zkouška (test) z okruhů probraných na přednáškách. Možnost dvou opravných pokusů.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012.
DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.
HRADILKOVÁ, T.a kol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.
NĚMEC, Z., MARTINOVSKÁ, P. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-394-0
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon)
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Vyhláška č. 72/
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
Topics: 1) The system of support and education for children with special educational needs in early childhood and preschool. 2) Early childhood care, social services - legislation, organising forms of care. 3) Special educational counselling in education of children with special educational needs. 4) Support measures for children with SEN in preschool age. 5) Cooperation of teacher and assistant in supporting a child with SVP in the kindergarten. 6) Forms of support for children with intellectual disabilities in preschool education. 7) Forms of support for children with learning disabilities in early childhood and preschool. 8) Early years provision for children with SEN. 9) Identification of children with social disadvantage and support for these children in the early years setting.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Témata:
1) Systém podpory a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. 2) Raná péče, sociální služby - legislativa, organizace formy péče. 3) Speciálněpedagogické poradenství ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 4) Podpůrná opatření pro děti se SVP v předškolním věku. 5) Spolupráce učitele a asistenta v podpoře dítěte se SVP v MŠ. 6) Formy podpory dětí s mentálním postižením v předškolním vzdělávání. 7) Formy podpory dětí se smyslovým postižením v raném a předškolním věku. 8) Včasná péče pro děti se sociálním znevýhodněním v raném věku. 9) Identifikace dětí se sociálním znevýhodněním a podpora těchto dětí v MŠ.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující
popíše význam rané péče ve výchově a vzdělávání dětí se zdravotním postižením
popíše význam včasné péče ve vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním
specifikuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlí roli asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí s mentálním postižením
specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí se smyslovým postižením
uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se zdravotním postižením
uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)