|
|
||
The course is designed as a professional discourse into the issue of the continuity of pre-primary and primary education. Topics.) Development of professional terminology (school readiness, school maturity, school competence, historical context, etc.) 2.) Issues of the competences of the future schoolchild (curricular coherence of RVP PV, RVP ZV). 3.) Methods of pedagogical diagnostics of school readiness, keeping and use of children's portfolio. 4.) Cooperation of the kindergarten with other institutions in the Czech and international context (pedagogical-psychological counseling, primary school, preparatory classes, etc.). Implementation of ISCED 0 and ISCED 1 educational levels abroad. 6.) Possibilities for the implementation of the compulsory final year of pre-school education in the context of personality-oriented pre-school education. 7.) The developmental milestone of the child's entry into the first grade of primary school (enrolment in primary school, initial adaptation in the first grade, etc.) and the issue of early start of compulsory education. 8.) Issues of the child's transition between pre-primary and primary education in the context of development trends in Europe and inspiration for addressing the issue in the Czech Republic.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je pedagogický vhled do problematiky proměny role dítěte v roli žáka; připravenost instituce primárního vzdělávání na individualizaci vzdělávacích cest; smysluplnost zjišťování školní připravenosti dětí v předškolním věku, a to v českém i mezinárodním kontextu. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže: 5 kreditů
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen prezentací seminární práce. Pokyny ke zpracování obdrží studenti na setkání kurzu. Podmínkou je aktivní účast studenta na přímé výuce (50 %), plnění úkolů, studium literatury a příprava na setkání. Výstupem předmětu je klasifikovaný zápočet. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. BEDNÁŘOVÁ, J. et al. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-319-3. BEDNÁŘOVÁ, J. & ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. DANDOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J., NÁDVORNÍKOVÁ, H., PRAVCOVÁ, D. & PŘÍKAZSKÁ, I. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-373-5. GREGER, D., SIMONOVÁ, J, STRAKOVÁ, J. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: UK PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5 CHVAL, M. & KROPÁČKOVÁ, J. Sociální dovednosti předškolních dětí a jejich vztah k dosahovaným kognitivním výsledkům. Orbis schoale. 2017, 11 (2), 93–117. ISSN LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J. & FIKAROVÁ, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, I. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PedF, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Metody výuky jsou přednáška, práce s texty, skupinová práce a kolokviální diskuse. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Témata: 1.) Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.). 2.) Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kurikulární RVP PV, RVP ZV). 3.) Metody pedagogické diagnostiky školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia. 4.) Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi v českém a mezinárodním kontextu (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami atd.). 5.) Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 a ISCED 1 v zahraničí. 6.) Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy. 7.) Vývojový mezník vstup dítěte do 1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.) a problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD. 8.) Problematika přechodu dítěte mezi preprimárním a primárním vzděláváním v kontextu vývojových trendů v Evropě a inspirace pro řešení problematiky v ČR. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8850 Přístupové heslo bude sděleno na prvním setkání. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
|