|
|
|
||
Cílem předmětu je zpracovat přínos předškolního vzdělávání pro kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte a přiblížit zásadní obrat v pojetí vzdělávání (30.léta 20.stol.) a také současné teorie vzdělávání podle Y.Betranda. Studenti porozumí roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu mateřské školy. Témata: 1.) Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele) 2.) Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij) 3.) Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů 4.) Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV 5.) Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan) 6.) Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj) 7.) Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí 8.) Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Cílem předmětu Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003 ISBN 80-7178-640-3. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: 1998. ISBN 80- 7178-216-9. GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3. HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Naklad. Karolinum, 2012. ISBN 978-80-24-2057-2. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-210-4142-0. KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-964-X. TONUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI, UK v Praze-Pedagogická fakulta, 1991. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Metody výuky Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Předmět bude ukončen Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8867 Přistupové heslo bude studentům sděleno na prvním setkání. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|