|
|
|
||
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období, ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Rozumět významu práv dítěte a jejich vlivu na etiku učitelské profese. Přemýšlet o hodnotové výchově v práci s dětmi v předškolních zařízeních, na příkladě konkrétní činnosti provést její analýzu. Témata: 1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. 2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy. 3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. 4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady. 5.) Práva dítěte, ohrožené dětství. 6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace. 7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte. 8.) Etický kodex učitele. 9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody. 10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výuka, 28h příprava na výuku, 16h samostudium literatury, 7h práce se studijními materiály, 7h průběžných úkolů, 8h seminární práce, 1h příprava na zápočet. Celkem 75h. Kurz v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789, heslo bude sděleno studentům na semináři. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
|
|
||
Zpracování a prezentace seminární práce, zpracování průběžných úkolů.. Studující absolvuje ústní kolokviální pohovor, na jehož základě je mu uděln klasifikovaný zápočet.
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6. HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3. LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X. OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002. PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0. PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369. Úmluva o právech dítěte. Oficiální el. verze. TOMKOVÁ, A., & HEJLOVÁ, H. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal. 2018, Vol. 7, no.2, p. 247-268. eISSN 1339-9055. ISSN 1339-8660. El.verze:http://www.pegasjournal.eu/isme-n2-vol.7-2018.html. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Studium určených materiálů a jejich zpracování dle zadání. Samostudium. Práce v semináři. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
|
|
||
Témata: 1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. 2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy. 3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. 4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady. 5.) Práva dítěte, ohrožené dětství. 6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace. 7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte. 8.) Etický kodex učitele. 9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody. 10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Studující interpretuje historickospolečenské podmínky, které determinují pojetí dítěte a dětství, na základě svého srukturovaného záznamu ze studia daných odborných zdrojů. Studující uvažuje nad tím, jaké společenské podmínky v mikro a makro klimatu života dětí mohou spolupůsobit na pojetí dítěte a na jednání s dítětem v současnosti (v rodině, v mateřské škole apod.). Studující vysvětlí a zdůvodní dopady symbolického vnímání dítěte a dětství na zacházení s dětmi, s jednotlivci i skupinami. Studující samostatně prostuduje Umluvu o právech dítěte (1989) a interpretuje své porozumění jejímu konceptu a zejména obsahu paragrafů 28 a 29. Je si vědom významu tohoto dokumentu pro práci v institucích pečujícíhc o děti. Studující vysvětlí specifikum vzdělávání dětí předškolních dětí v právech dítěte, využije k tomu znalost klíčových principů a jejich aplikace v práci s dětskou skupinou. Studující připraví metodicky činnost s dětmi, v níž se zobrazí vybraná hodnota, zejména hodnota jinakosti. Využije umělecké texty, vlastní tvorbu nebo jiné relevantní zdroje vhodné pro daný věk dětí. Při kontrole výsledků jsamostaně představí svou práci a v diskusi odpovídá na otázky, které z prezentace vyplynou. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
|