|
|
|
||
The aim of the course is to equip students with the knowledge and skills to develop historical thinking and the ability to perceive their surroundings, cultural specifics and differences of preschool children. The course seeks to develop students' existing knowledge of strategies and methods effective for social studies education of preschool children (comparing and analyzing artifacts, interviewing a family member, observing people's behavior etc.).
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže:
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast na setkání. Pokud studentka na některém ze setkání chybí, doplní si prezentované učivo a písemně zpracuje odpovědi na otázky řešené na seminářích. Vypracování seminární práce a její prezentace . Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0. Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2. Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7 Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education. Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3 Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4 Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Témata: 1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání 2.) Zprostředkování učiva prostřednictvím zabývání se kulturními univerzáliemi 3.) Možnosti a limity rozvíjení multidimenzionální identity dítěte předškolního věku 4.) Možnosti a limity rozvíjení porozumění principům dekomratické společnosti v předškolním věku 5.) Možnosti a limity rozvíjení občanské participace v předškolním věku 6.) Strategie, metody a přístupy k zprostředkování poznávání o společnosti v předškolním věku Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17403 Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Studentka - vysvětlí význam a možnosti porozumění pojmům planeta, kontinent, stát, země, obec, město, vesnice dětí v předškolním věku - vysvětlí význam a možnosti rozvoje multidimenzionální identity v předškolním věku - vysvětlí význam, možnosti a meze porozumění principům demokratické společnosti v předškolním věku - vysvětlí význam, možnosti a meze vedení dětí k občanské participaci v předškolním věku - vede efektivně rozhovor s dítětem za účelem zjištění jeho předporozumění vybraným pojmům týkajících se společenskovědního vzdělávání - prezentuje výsledky rozhovorů s dětmi a interpretuje je s oporou o znalosti vývojové psychologie a didaktiky společenskovědního vzdělávání v předškolním období - navrhuje efektivní metody, strategie a přístupy, které vedou k zprostředkování učiva o společnosti v předškolním vzdělávání Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|