SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactic Approaches to Social Science Education - OKN03N104A
Title: Didaktické přístupy k společenskovědnímu vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Iva Beránková
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to equip students with the knowledge and skills to develop historical thinking and the ability to perceive their surroundings, cultural specifics and differences of preschool children. The course seeks to develop students' existing knowledge of strategies and methods effective for social studies education of preschool children (comparing and analyzing artifacts, interviewing a family member, observing people's behavior etc.).
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
Descriptors - Czech

Vyčíslení studijní zátěže:

Přímá výuka

Příprava na výuku

8hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 1 hodina
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 22 hodin
Příprava na zápočet 3 hodiny

Stručný popis přípravy na výuku:

Student bude plnit úkoly v prostředí moodle. V nich bude aplikovat nabyté znalosti z přednášek, studia literatury, práce se studijními materiály vloženými v moodle.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na setkání. Pokud studentka na některém ze setkání chybí, doplní si prezentované učivo a písemně zpracuje odpovědi na otázky řešené na seminářích.

Vypracování seminární práce a její prezentace .

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
Literature - Czech

Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0.

Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2.

Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7

Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 

Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education.

Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3

Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
Syllabus - Czech

Témata:

1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání

2.) Zprostředkování učiva prostřednictvím zabývání se kulturními univerzáliemi

3.) Možnosti a limity rozvíjení multidimenzionální identity dítěte předškolního věku

4.) Možnosti a limity rozvíjení porozumění principům dekomratické společnosti v předškolním věku

5.) Možnosti a limity rozvíjení občanské participace v předškolním věku

6.) Strategie, metody a přístupy k zprostředkování poznávání o společnosti v předškolním věku

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17403

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studentka

- vysvětlí význam a možnosti porozumění pojmům planeta, kontinent, stát, země, obec, město, vesnice dětí v předškolním věku

- vysvětlí význam a možnosti rozvoje multidimenzionální identity v předškolním věku

- vysvětlí význam, možnosti a meze porozumění principům demokratické společnosti v předškolním věku

- vysvětlí význam, možnosti a meze vedení dětí k občanské participaci v předškolním věku

- vede efektivně rozhovor s dítětem za účelem zjištění jeho předporozumění vybraným pojmům týkajících se společenskovědního vzdělávání

- prezentuje výsledky rozhovorů s dětmi a interpretuje je s oporou o znalosti vývojové psychologie a didaktiky společenskovědního vzdělávání v předškolním období

- navrhuje efektivní metody, strategie a přístupy, které vedou k zprostředkování učiva o společnosti v předškolním vzdělávání

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html