|
|
|
||
Kurz rozvíjí výzkumnou kompetenci studentů s oporou o zkušenosti z bakalářské práce. Prohlubuje znalost výzkumných metod a postupů pro reflexi a zlepšení praxe. Zabývá se specifikou a etikou výzkumných šetření s dětskými participanty. Témata: 1.) Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. 2.) Výzkumné metody a techniky, jejich možnosti a omezení: pozorování, dotazování, sociometrie, případová studie. 3.) Validita, reliabilita; vliv subjektivity výzkumníka – specifika výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky. 4.) Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. 5. Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. 5.) Fáze výzkumu, vstup do terénu. 6.) Dítě jako specifický případ participanta výzkumu. 7.) Etika výzkumu. 8.) Zpracování údajů a interpretace dat. Základní statistické funkce. 9.) Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Plnění úkolů plynoucích z témat semináře, podíl na výzkumné činnosti, příprava, realizace, zpracování, interpretace. Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výuka, 22h příprava na výuku, 11h samostudium literatury, 6h práce se studijními materiály, 25h průběžné plnění úkolů, 8h příprava na zápočet. Celkem 80h. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Plnění úkolů plynoucích z témat semináře, podíl na výzkumné činnosti, příprava, realizace, zpracování, interpretace. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. GAVORA, P. a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978–80–223–2951–4. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010. 216 s. ISBN 9788089132911. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN:8073150786. OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědecké práce. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7376-313-0. SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ISBN 978-80-7204-617-1. SYSLOVÁ, Z., NAJVAROVÁ, V. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000. In Bendl, S., Zvírotský, M.. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011. 5 s. ISBN 978-80-263-0046-5. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Témata: 1.) Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. 2.) Výzkumné metody a techniky, jejich možnosti a omezení: pozorování, dotazování, sociometrie, případová studie. 3.) Validita, reliabilita; vliv subjektivity výzkumníka – specifika výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky. 4.) Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. 5.) Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. 6.) Fáze výzkumu, vstup do terénu. 7.) Dítě jako specifický případ participanta výzkumu. 8.) Etika výzkumu. 9.) Zpracování údajů a interpretace dat. Základní statistické funkce. 10.) Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|