SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactic Approaches to Science Education - OKN03B207A
Title: Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Annotation -
The subject introduces students to the theory, methodology and practice in implementing the development of science literacy in preschool education, to the main goals of the development of science literacy in preschool education, to science education methods, to games as educational tools in the development of science literacy, to nature walks, excursions, learning trails and small activities, with didactic principles applied in the implementation of the development of science literacy, with the use of natural sciences in teaching and education, with the use of projects and thematically integrated blocks and with basic and expanding literature.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • Seznámí se s teorií, metodikou a praxí při realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.
  • Na základě vlastní pedagogické praxe nebo z různých zdrojů informací připraví aktivitu vhodnou pro realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v MŠ.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech

Předmět je ukončen  klasifikovaným zápočtem a hodnocen 3 kredity:

To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je 8 hodin přímé výuky.

Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava zadaných  úkolů 1 a 2  k uzavření předmětu, cílených na rozvoj přírodovědné gramotnosti u dětí předškolního vzdělávání.

Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams:

PEDF - KS - Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání | Obecné | Microsoft Teams

 

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Odevzdání úkolů do MS Teams:

Úkol 1 : Z vlastní pedagogické praxe nebo z různých zdrojů informací vyberte aktivitu vhodnou pro realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v MŠ, vytvořte prezentaci cca na 10 minut, uveďte zdroje.

          Osnova prezentace:

a)     Název vzdělávací aktivity a „zdroj“, odkud čerpáte

b)     Představení a popis aktivity

c)     Charakteristika aktivity: záměr/cíle, cílová skupina, vhodné prostředí/časové období, časová dotace, pomůcky, limity

d)     V RVP PV zvolte vhodné vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které tato aktivita naplňuje

https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf - vzdělávací oblast Dítě a svět (s. 27 – dílčí vzdělávací cíle, s. 29 – očekávané výstupy)

e)     Vaše hodnocení, případné alterace a návrhy pro konkrétní aplikaci v MŠ

Úkol 2: K dané aktivitě připravte pracovní list nebo návrh myšlenkové mapy pro děti předškolního vzdělávání.

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Literature - Czech

 

Jančaříková, K. (2019) Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků.

Jančaříková, K. (2017) Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010 či lépe inovované vydání 2022.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

JANČAŘÍKOVÁ, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4

https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Odevzdání úkolů do MS Teams:

Úkol 1 : Z vlastní pedagogické praxe nebo z různých zdrojů informací vyberte aktivitu vhodnou pro realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v MŠ, vytvořte prezentaci cca na 10 minut, uveďte zdroje.

          Osnova prezentace:

a)     Název vzdělávací aktivity a „zdroj“, odkud čerpáte

b)     Představení a popis aktivity

c)     Charakteristika aktivity: záměr/cíle, cílová skupina, vhodné prostředí/časové období, časová dotace, pomůcky, limity

d)     V RVP PV zvolte vhodné vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které tato aktivita naplňuje

https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf - vzdělávací oblast Dítě a svět (s. 27 – dílčí vzdělávací cíle, s. 29 – očekávané výstupy)

e)     Vaše hodnocení, případné alterace a návrhy pro konkrétní aplikaci v MŠ

Úkol 2: K dané aktivitě připravte pracovní list nebo návrh myšlenkové mapy pro děti předškolního vzdělávání.

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech

 

1.     Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

2.     Metody přírodovědného vzdělávání v MŠ

3.     Hry jako výchovné prostředky při rozvoji přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

4.     Vycházky do přírody, exkurze, naučné stezky a drobné aktivity

5.     Didaktické zásady aplikované při realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

6.     Využití přírodnin ve výuce MŠ

7.     Využití projektů a tematicky integrovaných bloků ve výuce MŠ

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Learning resources - Czech

Odkaz na studijní opory v MS Teams:

PEDF - KS - Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

 

·       Charakterizuje rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání v souvislosti s RVP PV.

·       Popíše metody přírodovědného vzdělávání v MŠ a uvede příklady z vlastní pedagogické praxe nebo z literatury.

·       Vysvětlí význam her jako vzdělávacích a výchovných prostředků přo rozvoji přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání a uvede příklady z vlastní pedagogické praxe nebo z literatury.

·       Charakterizuje vycházky do přírody, exkurze, naučné stezky drobné aktivity, pochopí a vysvětlí jejich nezbytnost v předškolním vzdělávání.

·       Charakterizuje a na příkladech uvede didaktické zásady aplikované při realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.

·       Uvede a na příkladech ukáže možnosti využití přírodnin v předškolním vzdělávání.

·       Na konkrétních příkladech z praxe nebo z literatury popíše a vysvětlí význam projektů a tematicky integrovaných bloků v předškolním vzdělávání.

·       V rámci rozvoje přírodovědné gramotnosti připraví a prezentuje projekt nebo badatelsky orientované vzdělávání (jednoduché pokusy) pro děti MŠ.

Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html