|
|
|
||
The subject introduces students to the theory, methodology and practice in implementing the development of science literacy in preschool education, to the main goals of the development of science literacy in preschool education, to science education methods, to games as educational tools in the development of science literacy, to nature walks, excursions, learning trails and small activities, with didactic principles applied in the implementation of the development of science literacy, with the use of natural sciences in teaching and education, with the use of projects and thematically integrated blocks and with basic and expanding literature.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Studující:
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 3 kredity: To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je 8 hodin přímé výuky. Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava zadaných úkolů 1 a 2 k uzavření předmětu, cílených na rozvoj přírodovědné gramotnosti u dětí předškolního vzdělávání. Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams: PEDF - KS - Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání | Obecné | Microsoft Teams
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Odevzdání úkolů do MS Teams: Úkol 1 : Z vlastní pedagogické praxe nebo z různých zdrojů informací vyberte aktivitu vhodnou pro realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v MŠ, vytvořte prezentaci cca na 10 minut, uveďte zdroje. Osnova prezentace: a) Název vzdělávací aktivity a „zdroj“, odkud čerpáte b) Představení a popis aktivity c) Charakteristika aktivity: záměr/cíle, cílová skupina, vhodné prostředí/časové období, časová dotace, pomůcky, limity d) V RVP PV zvolte vhodné vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které tato aktivita naplňuje https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf - vzdělávací oblast Dítě a svět (s. 27 – dílčí vzdělávací cíle, s. 29 – očekávané výstupy) e) Vaše hodnocení, případné alterace a návrhy pro konkrétní aplikaci v MŠ Úkol 2: K dané aktivitě připravte pracovní list nebo návrh myšlenkové mapy pro děti předškolního vzdělávání. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Jančaříková, K. (2019) Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Jančaříková, K. (2017) Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010 či lépe inovované vydání 2022. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3. JANČAŘÍKOVÁ, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8. SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4 https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Odevzdání úkolů do MS Teams: Úkol 1 : Z vlastní pedagogické praxe nebo z různých zdrojů informací vyberte aktivitu vhodnou pro realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v MŠ, vytvořte prezentaci cca na 10 minut, uveďte zdroje. Osnova prezentace: a) Název vzdělávací aktivity a „zdroj“, odkud čerpáte b) Představení a popis aktivity c) Charakteristika aktivity: záměr/cíle, cílová skupina, vhodné prostředí/časové období, časová dotace, pomůcky, limity d) V RVP PV zvolte vhodné vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které tato aktivita naplňuje https://www.npi.cz/images/RVP_PV_2021.pdf - vzdělávací oblast Dítě a svět (s. 27 – dílčí vzdělávací cíle, s. 29 – očekávané výstupy) e) Vaše hodnocení, případné alterace a návrhy pro konkrétní aplikaci v MŠ Úkol 2: K dané aktivitě připravte pracovní list nebo návrh myšlenkové mapy pro děti předškolního vzdělávání. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
1. Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání 2. Metody přírodovědného vzdělávání v MŠ 3. Hry jako výchovné prostředky při rozvoji přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání 4. Vycházky do přírody, exkurze, naučné stezky a drobné aktivity 5. Didaktické zásady aplikované při realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání 6. Využití přírodnin ve výuce MŠ 7. Využití projektů a tematicky integrovaných bloků ve výuce MŠ Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v MS Teams: PEDF - KS - Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání | Obecné | Microsoft Teams Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Studující:
· Charakterizuje rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání v souvislosti s RVP PV. · Popíše metody přírodovědného vzdělávání v MŠ a uvede příklady z vlastní pedagogické praxe nebo z literatury. · Vysvětlí význam her jako vzdělávacích a výchovných prostředků přo rozvoji přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání a uvede příklady z vlastní pedagogické praxe nebo z literatury. · Charakterizuje vycházky do přírody, exkurze, naučné stezky drobné aktivity, pochopí a vysvětlí jejich nezbytnost v předškolním vzdělávání. · Charakterizuje a na příkladech uvede didaktické zásady aplikované při realizaci rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. · Uvede a na příkladech ukáže možnosti využití přírodnin v předškolním vzdělávání. · Na konkrétních příkladech z praxe nebo z literatury popíše a vysvětlí význam projektů a tematicky integrovaných bloků v předškolním vzdělávání. · V rámci rozvoje přírodovědné gramotnosti připraví a prezentuje projekt nebo badatelsky orientované vzdělávání (jednoduché pokusy) pro děti MŠ. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|