|
|
|
||
The course deals with the study of selected historical and contemporary concepts of art education and their comparison in the Czech and foreign context. It introduces the history of drawing as school subject in the Czech Republic. It studies the possibilities of using new media in school art education, more generally also the possibilities of displaying media in visual communication. Visual culture in the era of globalized media production becomes a subject of interest. Attention is paid to the orientation of the current European goals of education and visual literacy. The aim of the course is to help students orientate themselves in several concepts of art education and formulate the bases of their own conception of the subject.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
|
|
||
Přímá výuka: 8 hodin Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (19.03.2024)
|
|
||
oral exam and presentation of teacher´s portfolio Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
|
|
||
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998 KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18] FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008 POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995 READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967 SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK 2000 SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK 2007 SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál 2007 UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014 Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79 HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap. Dějiny umění v dětské světnici. 1877 KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012 Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953 Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960 Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996 Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998 Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997 Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001 WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006 Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
|
|
||
1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv na současné oborové myšlení. 4.-5. Současná pojetí výtvarné výchovy, jejich východiska a odraz v kurikulárních dokumentech. 6.-7. Výrazné osobnosti oboru a oblasti jejich pedagogického a vědeckého zájmu u nás i v zahraničí. 8. Interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu Vv. 9. Objektové, zážitkové a (trans)kulturní učení. 10. Formulace a zdůvodnění vlastního pojetí předmětu výtvarná výchova. 11. Výzkum a výtvarná výchova, kvalitativní a kvantitativní metodologie. 12. Výzkumné aspekty výtvarné tvorby. Příklady a výsledky domácích i zahraničních výzkumů. Semináře proběhnou formou vedení vlastní výzkumné sondy a jeho průběžnou společnou reflexí. Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Absolvent/ka kurzu: - rozlišuje různé dobově podmíněné koncepty výuky výtvarné výchovy po roce 1960 z hlediska očekávaných aktivit žáka, v rámci dobových kontextů i z dnešního pohledu - na příkladech z vlastní praxe charakterizuje vlastní použité koncepty výuky a odůvodní své preference - na příkladech z vlastní i pozorované praxe charakterizuje možné funkce výtvarné tvorby žáků (výtvarná tvorba jako cíl, či prostředek) - s využitím teoretických znalostí formuluje vlastní koncepci výtvarné výchovy v kontextu své reálné výuky (cíle, prostředky, přesahy, hodnocení, evaluace... atd) Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
|