SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Reflective seminar for Art-Teaching Practice - OKMN0V234B
Title: Reflektivní praxe
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Annotation -
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and realize the teaching practices. The experience is reflected. Observation, analysis and reflection of art education in relation of the culture, art theory, didactics and experiences acquired by author's artwork. The course leads students to connect the practice with the acquired theory.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Descriptors - Czech

Přímá výuka:

8 h

Praxe: 8h

Příprava na výuku: 12h

Reflexe výuky: 12h

Příprava reflektivního portfolia: 40h

Reflexe portfolia: 10h

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (23.10.2023)
Course completion requirements -

credit - teachers´notes, structured reflection 

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Literature -

Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní  inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5  

Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011   

 Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013   

 Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117   

 Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126   

 Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran   

 Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997  

Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996  

Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995  

Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998  

 Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8  

Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995  

Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997  

Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996  

 Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017  

 Tullet, H. Art workshops for children. New York: Phaidon,  2015. ISBN 978-0-7148-6973-5  

 Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021  

 Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum  

 Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015  

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.  

 Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.  

 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)  

 Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017  

 ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.  

Internetové zdroje

https://www.nedatovano.cz   

-https://www.tate.org.uk/kids/make/cut-paste/play-collage   

https://www.tate.org.uk/art/student-resource/exam-help/myths-and-legends   

https://ngp-prod.brainz.cz/storage/2769/Mikulas-Medek_Nahy-v-trni.pdf   

https://artsandculture.google.com/entity/sol-lewitt/m03v9b1?categoryId=artist&hl=cs  

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V.: Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

Rozvoj profesního vidění, příprava portfolia

dokumentace

reflektivní rámec

kolegiální reflexe

alterace

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html