The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and realize the teaching practices. The experience is reflected. Observation, analysis and reflection of art education in relation of the culture, art theory, didactics and experiences acquired by author's artwork. The course leads students to connect the practice with the acquired theory.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti v něm pozorují a analyzují výuku kolegů. Realizují a ověřují vlastní učitelské pokusy. Nabyté zkušenosti reflektují. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění, didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení.
Vede studenty ke kritickému uvažování nad vlastními učitelskými pokusy a schopnosti v diskusi s kolegy a učiteli z praxe obhájit zvolené prostředky. Přitom využívá metod aktivního a kooperativního učení a dostupných způsobů záznamu.
Inovace předmětu vznikla v rámci projektu OP JAK Podpora rozvoje učitelských kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385. Týká se bilance vlastních učitelských kompetencí v oboru výtvarná výchova, na něž jsou studenti a studentky zaměřeni.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.09.2025)
Descriptors - Czech
Přímá výuka:
8 h
Praxe: 8h
Příprava na výuku: 12h
Reflexe výuky: 12h
Příprava reflektivního portfolia: 40h
Reflexe portfolia: 10h
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (23.10.2023)
Course completion requirements -
credit - teachers´notes, structured reflection
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Odevzdání reflektivního deníku (plány výtvarných činností, fotodokumentace prací žáků a jejich komentářů, reflexe odučených hodin, vrstevnická reflexe, reflexe pedagoga, navržené alterace).
Prezentace hlavních zjištění týkajících se výuky VV.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.09.2025)
Literature -
Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5
Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011
Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013
Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117
Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126
Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran
Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997
Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996
Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995
Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995
Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997
Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996
Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017
Tullet, H. Art workshopsforchildren. New York: Phaidon, 2015. ISBN 978-0-7148-6973-5
Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021
Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum
Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: ComputerPress 2015
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)
Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017
ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V.: Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5
Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011
Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013
Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117
Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126
Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran
Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997
Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996
Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995
Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995
Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997
Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996
Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017
Tullet, H. Art workshopsforchildren. New York: Phaidon, 2015. ISBN 978-0-7148-6973-5
Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021
Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum
Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: ComputerPress 2015
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)
Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017
ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.