|
|
|
||
The course deals with the study of didactic categories and their application in school art education in connection with actual curricular documents. It acquaints students with the aims, content and means of art education at primary level of education. It builds on atelier courses experiences as well as knowledge of theory and history of art. It shows concrete possibilities how to conceive art education through art projects. It leads students to reflect on the content of the subject at the level of pupils' outcomes and competences, as well as to reflect on primary school practices and other experiences gained in the school environment. The aim is to lead students to transform their own experience with artistic creation into planning of art tasks. The prerequisite is reflection of previous experiences and knowledge in the field, as well as searching for connections with experience gained in the course Art portfolio.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
Přímá výuka: 8 hodin Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
Povinná literatura: FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008. KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text). Základní literatura: CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997. CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996. HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002. FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002. JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015. ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995. ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997. SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
oral exam Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce. 2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání 4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy 6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah 8. Estetika a kýč 9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo 11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy 12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio. Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|