SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
exploration: sculpture and space - OKMN0V230B
Title: Explorace: socha a prostor
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Teacher(s): doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Interchangeability : OPMN0V307B
Annotation -
Based on the knowledge gained in the previous course Exploration: Drawing and Painting the course develops the skills and abilities in the field of spatial creation. Preparation of students for art education through individual procedures inherent in creative thinking, deepening student´s creativity, developing practical and theoretical knowledge in the field of spatial and object creation, focus on contemporary fine art, the relationship of history and actual situation. Spatial creation with emphasis on clear articulation of the concept, refinement of feeling for material, possibility of creation of the own project within the currently specified topic.
Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (07.09.2024)
Aim of the course -

The student is familiar with 3D artistic practice.

The student is able to use advanced artistic techniques of 3D artistic practice.

The student will create and reflect on a series of artworks.

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (14.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (25.10.2022)
Course completion requirements -

credit - presentation of the artwork as a part of an own professional portfolio

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (07.09.2024)
Literature -

SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.

ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.

 

CHALUPECKÝ J. Nové umění v Čechách: Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994.

DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002.

JIROUŠKOVÁ, J. Černá Afrika. Vydaly LN, 2003.

LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.

PIJOAN, J. Dějiny umění 10, 12. Knižní klub-Balios, Praha 1991-2004.

REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Jazzová sekce, 1982. ISBN neuvedeno.

SLAVICKÁ, M, WILIAMS J, BENISH B. Současné americké umění. Výtvarné umění (čtvrtletník pro současné umění 1 - 2/95)

SMITH, L. E. Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-9-1.

VOLAVKOVÁ, J., SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha: Obelisk 1971.

ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění: státní pedagogické nakladatelství Praha. 1992. 

Odkazy:

Rosalind Krauss: Sochařství v rozšířeném poli

Krauss_Rosalind_1979_2011_Socharstvi_v_rozsirenem_poli.pdf (monoskop.org)

Miwon  Kwon: One Place after Another

Kwon_Miwon_One_Place_after_Another_Site-Specific_Art_and_Locational_Identity.pdf (monoskop.org)

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (06.10.2024)
Syllabus - Czech

Cvičení

1. Úvodní etuda v semináři a diskuse k vyhlášenému tématu, úvod, zasvěcení do problému.

2.-3. Prezentace referátů k zadanému tématu, diskuse, etuda.

4.-7. Návštěvy aktuálních výstav, které se vážou k tématu. Etuda. Podněty a nápady jako trénink

osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem.

8. Diskuse studentů nad rozpracovaným úkolem, etuda.

9. Návštěva akce, výstavy, vybrané přednášky, související s tématem, nabízející odlišný pohled na problém. Etuda rozvíjející výtvarné myšlení.

10.-12. Závěrečná ústní prezentace autorských projektů (související dokumenty, promítané texty, obrazy).

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Learning outcomes -

The student uses 3D techniques of artistic practice (site-specific art, interventions in public space).

The student is able to describe advanced 3D artistic techniques.

The student creates and presents a portfolio of artwork in which they describe and reflect on their work.

The student will use their artwork in didactic lesson planning.

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (14.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html