SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Art Education Didactics and its broader contexts - OKMN0V226B
Title: Didaktika VV I: kontexty VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Interchangeability : OPMN0V303B
Is pre-requisite for: OKMN0V229B
Annotation -
The course Didactics Vv 1: Contexts Vv is designed for students who specialize in art education. It represents educational subject art education in wider context of contemporary pedagogy, human sciences, social theories of education, sociology and philosophy. In connection with curricular documents it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports the form of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It studies the specifics of children's art expression as a phenomenon of ontogenesis. Its stages, characteristic features, individual differences and typological tendencies in children's artistic expression. It examines creative processes in education and possibilities of their development. It strives for systematic thinking in context and strengthens students' idea of the educational subject of art education with the aim to lay a solid foundation for the subsequent study of didactics. It presents art education not only as a creative art discipline, but also as a cognitive subject with the potential for the development of communication and reflective competencies, which emphasizes the development of functional visual literacy of students and pupils.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Aim of the course - Czech

Studentky a studenti jsou uvedeni do oborové didaktiky výtvarné výchovy.

Seznamují se se základními koncepty teorie a praxe oboru.

Rozvíjejí svoji profesní identitu v prostoru kreativní disciplíny.

Pokusně ověřují Kompetenční rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy.

Zakládají své profesní portfolio.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Descriptors - Czech

Prezenční výuka: 6 hodin     

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)  20 hodin

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Course completion requirements -

Credits: completion of continuous assignments and presentation of an individual form of the professional art education portfolio.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
Literature -

FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů

kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998

BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Syllabus - Czech

1. Cíle, obsah a učivo Vv.

2. Vizuální gramotnost a kulturní kompetence.

3. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo VV.

4. Tvořivost

5. Otevřené podoby výtvarné edukace

6. Galerijní a muzejní edukace

7. Inkluzívní výtvarná výchova

8. Vizuální vnímání.

9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10. Psychologická východiska Vv.

11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Znám základní koncepty oborové didaktiky a dovedu je vysvětlit a reflektovat v praxi.

Využívám funkční odborný slovník.

Uvažuji o své profesní identitě, reflektuji rozvoj své profesní výbavy pro výuku VV.

Pravidelně navštěvuji galerie a muzea výtvarného umění.

Věnuji se výtvarné tvorbě, svoji tvorbu reflektuji, vím že je zdrojem mé (budoucí) pedagogické činnosti.

Založil/a jsem své profesní portfolio.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html