|
|
|
||
The course Didactics Vv 1: Contexts Vv is designed for students who specialize in art education.
It represents educational subject art education in wider context of contemporary pedagogy, human sciences, social theories of education, sociology and philosophy. In connection with curricular documents it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports the form of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It studies the specifics of children's art expression as a phenomenon of ontogenesis. Its stages, characteristic features, individual differences and typological tendencies in children's artistic expression. It examines creative processes in education and possibilities of their development.
It strives for systematic thinking in context and strengthens students' idea of the educational subject of art education with the aim to lay a solid foundation for the subsequent study of didactics. It presents art education not only as a creative art discipline, but also as a cognitive subject with the potential for the development of communication and reflective competencies, which emphasizes the development of functional visual literacy of students and pupils.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Studentky a studenti jsou uvedeni do oborové didaktiky výtvarné výchovy. Seznamují se se základními koncepty teorie a praxe oboru. Rozvíjejí svoji profesní identitu v prostoru kreativní disciplíny. Pokusně ověřují Kompetenční rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy. Zakládají své profesní portfolio. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
Prezenční výuka: 6 hodin Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Credits: completion of continuous assignments and presentation of an individual form of the professional art education portfolio. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998 BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015 GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999 KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014 WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015 Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
1. Cíle, obsah a učivo Vv. Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Znám základní koncepty oborové didaktiky a dovedu je vysvětlit a reflektovat v praxi. Využívám funkční odborný slovník. Uvažuji o své profesní identitě, reflektuji rozvoj své profesní výbavy pro výuku VV. Pravidelně navštěvuji galerie a muzea výtvarného umění. Věnuji se výtvarné tvorbě, svoji tvorbu reflektuji, vím že je zdrojem mé (budoucí) pedagogické činnosti. Založil/a jsem své profesní portfolio. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|