SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Spatial exploration - OKMN0V130A
Title: Výtvarné explorace prostorové
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Silvia Belis
MgA. Lenka Tsikoliya
Interchangeability : OPMN0V130A
Annotation -
Modeling - visual and haptic approach to the world. Integral perception of modeled and observed object in its physical aspect. Modeling as a space for sensitive perception and touching the real world. Study modeling through thematized work, which is grasping the matter, is expressing the silhouette and proportions, is expressing the volumes, directions and edges of an object. Development of practical and theoretical knowledge in the field of spatial and object creation, focus on contemporary visual art, the relationship with history of art. The aim of the course is to develop the ability of didactic transformation of experience from own work in the studio.
Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (07.09.2024)
Aim of the course -

The student is familiar with 3D artistic practice.

The student is able to use basic techniques of 3D artistic practice.

The student will create and reflect on a series of artworks.

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (14.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (25.10.2022)
Course completion requirements -

The condition for the completion of the course is a submission of an electronic portfolio (PDF) of the works made during the semester including a description and a commentary. Students will upload their presentation to an agreed location (e.g. Disc).

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (07.09.2024)
Literature -

PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004

ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004

ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996

TRAVERS, P., CHEADLE, J.: Velká kniha stylů portrétní fotografie. Praha: Zoner Press 2013

 

LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Praha: Artia 1981

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon Praha

ŠTECH, V. V.: Rozprava o reliéfu. Brno: HSU 1956

VOLAVKA V.: Jak vzniká socha. Praha: NČVU 1956

ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977

ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987

Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Syllabus - Czech

1.-2. Modelování zacílené na haptickou stránku v souvislosti s výstavbou tvaru a uvolnění imaginace

3-4. Modelování zaměřené na prostorovou představivost, procvičování vidění siluety, proporcí, abstraktní objekt

5.-6. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách

7.-8. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách

9.-10. Seznámení s principy výstavby reliéfu

11. Seznámení s principy výstavby reliéfu

12. Reflexe a shrnutí kurzu

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Learning outcomes -

The student uses 3D techniques for artistic practice (modelling).

The student is able to describe basic sculptural techniques.

The student creates and presents a portfolio of artwork in which he or she describes and reflects on his or her work.

The student uses his/her artwork in didactic lesson planning.

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (14.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html