SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
2D Art Explorations - OKMN0V120A
Title: Výtvarné explorace plošné
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
MgA. Bc. Eva Horská
Interchangeability : OPMN0V120A
Annotation -
Introduction to the field of artistic expression in the area. Developing artistic thinking, feeling and creation. Basic drawing procedures, paintings and combined techniques. Context of the theme, art technique and material. Their transformation into teaching at primary school. The course is intended for students of Primary School Teacher Training. The aim of the course is to master the basic principles of surface creation, especially drawing and painting. Developing the ability of art vision, thinking and creation through a broad expression of various media. Work on a cycle of exercises in order to build personal portfolio of artwork and didactic materials. Understanding the function of expression in fine arts, in own and children's work. Reflection and analysis of (own) creative process in the form of reflective practice and didactic transformation. Ability to transform acquired knowledge and art skills into the curriculum of art education. Part of the course is the acquisition of theoretical and practical knowledge and skills of formative assessment. Experimentation of innovative methodological procedures and teaching materials, which includes formative assessment. Getting acquainted with the evaluation tools that are used in reflective evaluation in art education.
Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Descriptors - Czech

studijní zátěž:
seminář: 6 hodin
příprava na seminář, seminární práce: 40 hodin
samostudium: 15 hodin

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Course completion requirements -

submitting ongoing tasks

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Literature -

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Teaching methods - Czech

Praktické semináře

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (24.01.2024)
Syllabus - Czech

Program kurzu:

 - Kresebné techniky: seznámení se s současnýmii kresbnými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.

 - Představení formativního hodnocení a jeho využití ve vv-  hlavní cesty rozvoje formativního hodnocení a možnosti jejich využití při zvyšování kvality výuky, průběžné vzájemné hodnocení- představení modulu.

 - Zadání kresby:  Klasickými kresebnými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma - společná reflexe.

 - Zadání malby: Klasickými malířskými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma. Vycházet z vlastní kresby. Společná reflexe.

 - Zadání výtvarného úkolu: Didaktické využití námětu a inspirace umělcem k výukové hodině VV, se studenty na zakladní škole.

 - Příklad vzoru konečné práce, diskuze o kladech a záporech formativního hodnocení, zpětná vazba vyučujícímu.

Last update: Tsikoliya Lenka, MgA. (24.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html