SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Human Being and Society with teaching methodology and practice II - OKMN0O167A
Title: Člověk a společnost s didaktikou a praxí II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0O167A
Is pre-requisite for: OKMN0N175A
Annotation -
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human and his world. In the seminars, they learn about examples of different methods of working with social science topics and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15616

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

 Příprava na test z historie             

10 hodin

 Seminární práce        

20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

 5 hodin

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet udělen za 70% účast na seminářích

Odevzdané  výstupy ze seminářů

Odevzdané záznamy a reflexe 2 náslechů hodin předmětu Člověk a jeho svět - vlastivěda ve 4. a 5. ročníku

Zkouška bude udělena na základě návrhu badatelské výuky historického tématu vlastivědy.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

POVINNÁ LITERATURA

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou?  Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Syllabus - Czech

 

1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice

3. Analýza pojetí historického učiva v učebnicích vlastivědy

4. Koncepty historické gramotnosti ve výuce VZO Člověk a jeho svět

5. Badatelský přístup při práci s historickým tématem, ukázku použití

6. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky dějepisného tématu

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti 

identifikuje témata vhodná pro výuku politiky na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html