|
|
|
||
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human and his world.
In the seminars, they learn about examples of different methods of working with social science topics and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||||||||||||||||
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15616 Příprava na výuku
Plnění předmětu
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
Zápočet udělen za 70% účast na seminářích Odevzdané výstupy ze seminářů Odevzdané záznamy a reflexe 2 náslechů hodin předmětu Člověk a jeho svět - vlastivěda ve 4. a 5. ročníku Zkouška bude udělena na základě návrhu badatelské výuky historického tématu vlastivědy. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
POVINNÁ LITERATURA Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál. Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus. DOPORUČENÁ LITERATURA Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238 Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání. Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice 2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice 3. Analýza pojetí historického učiva v učebnicích vlastivědy 4. Koncepty historické gramotnosti ve výuce VZO Člověk a jeho svět 5. Badatelský přístup při práci s historickým tématem, ukázku použití 6. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky dějepisného tématu Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studující: reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku politiky na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|