|
|
|
||
This course is designed for students specialising in drama education. Its aim is to develop art literature related skills for children and youth. The content of the course is mainly a concrete work with selected artistic texts of Czech and world literature for children and youth, their analysis in terms of the needs of dramatic education, planning and realisation of didactic activities using the texts of this literature. Students will acquire practical and theoretical background for working with the literary text by means of dramatic education.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Studenti získají na základě praktické práce teoreticky ukotvenou zkušenost pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy. Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (18.03.2024)
|
|
||||||||||
Kredity 2 Vyčíslení studijní zátěže:
Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (18.03.2024)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři (možnost absence na jednom semináři)+ písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (01.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8. MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., dopl. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, katedra výchovné dramatiky, 2012 [2000]. 148 s ISBN 978-80-7331-214-5. ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2. Doporučená literatura: PROPP, Vladimír Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: Морфология сказки atd. ISBN 80-86022-16-1. MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1. WARD, Winifred. Hraní s dětmi od mateřské školky až po střední školy. New York: Appleton-Century, 1947. xiv, 312 s. MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ULRYCHOVÁ, I.: Drama a příběh. NAMU, Praha 2007. MÍČKOVÁ, J.: Cesta do pohádky. Portál, 2019. Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (18.03.2024)
|
|
||
Seminář, dílna, praktické ukázky metod, technik a výukových bloků s reflexí (kurz je založen zejména na činnostních a prožitkových metodách práce). + studium odborné literatury a samostatné/skupinové praktické úkoly a cvičení Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (18.03.2024)
|
|
||
Content and themes: Using preparatory games and exercises in working with literary texts. Playmaking as a strategy to work with the text. The four-pronged concept of the text as a theoretical basis for applying the methods of dramatic education, a strategy of working with the plane of events. Using the literary situation as a starting point for a dramatic situation. Story structure of the lesson. Structured drama and literary narrative. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
https://drive.google.com/drive/folders/1RpppGVPQn00XG0hkwXLd55m0CRqw51YV?usp=sharing MOODLE https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5749, heslo pro hosty: drama (heslo: drama) Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (18.03.2024)
|
|
||
Studenti si osvojí teoretické i praktické dovednosti v práci s literárními texty pomocí metod dramatické výchovy. Naučí se analyzovat umělecká díla z hlediska jejich využití v dramatické výchově a vytvářet vlastní lekce na základě literárních předloh. Získají schopnost aktivně aplikovat dramatické metody při rozvoji čtenářské gramotnosti a interpretaci textu. Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (01.02.2025)
|