|
|
|
||
This course implemented in blocks is oriented practically. It prepares students for a coherent practice which requires the integration and application of all existing knowledge and skills of the didactic to a complex educational situation in the context of the longer-term continuous work of a teacher with students of one class. Within the course the student deepens the skills to analyse the learning situations from different angles of view, considering the causes and consequences, advantages and disadvantages of the individual solutions alternatives they typically encounter during the practice. As tools, methods of group reflection, analysis of video recordings of educational situations etc. are used. During the practice, the key problem situations and the dilemmas allow them to be registered, after the end of the practice, to share in the group of students and to get motivation to find effective solution resources before the final coherent practice. The topics of the seminars are based on the content of the problem situations that students choose for deeper exploration.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
získat dovednosti a znalosti pro hledání efektivních zdrojů při řešení situací v pedagogické praxi seznámit se s možnostmi a technikami vzájemné kolegiální podpory Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Studijní zátěž celkem 25 hodin: 2x 3 vyučovací hodiny (6 hodin) Plnění úkolů v moodle 13 hodin Studium literatury a evidence problematických situací 4 hodiny Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
aktivní účast na seminářích zpracování problematické situace z vlastní praxe dle pokynů vyučující plnění úkolů v moodle Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.
Doporučená literatura: SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni PRESS, 2017. PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ http://kppg.pedf.cuni.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/klsk_reflexe_ke_kurzu_red.pdf Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
metody skupinové reflexe analýza situací z praxe nácvik řešení problematické situace Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Examples of topics: 1. Finding a balance between focus on relationships and content. 2. Finding a balance between tracking / targeting and responding to immediate needs and opportunities. 3. Searching for a balance between the needs of the group and individual students. 4. Finding an optimal relationship with students. 5. Managing feelings of failure and overcoming obstacles. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16508(heslo: situace) Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (27.11.2024)
|