SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Continious Educational Practice I with Reflection - OKMN0N175A
Title: Souvislá pedagogická praxe I s reflexí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0C166A, OKMN0L160A, OKMN0M158A, OKMN0M165A, OKMN0N151A, OKMN0O167A
Is pre-requisite for: OKMN0N178A, OKMN0N177A
Annotation -
Practice focuses on focusing on the development of full-scale teacher competences and learning experience in the context of classroom performance. Verifies the level of teaching at the end of the course.
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Aim of the course - Czech

Student/ka prokazuje své učitelské způsobilosti.

Student/ka prohlubuje dovednost reflexe vlastní učitelské činnosti, včetně schopnosti vysvětlovat a argumentovat své pojetí vyučování s oporou o teoretické poznatky a praktické zkušenosti. Využívá Rámec profesních kvalit učitele, dostupné na:https://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf

Student/ka podává zdůvodněnou zpětnou vazbu na výuku kolegyň s oporou o Rámec profesních kvalit učitele

Student/ka vede kolegiální rozhovor o pedagogických procesech, o zkušenostech z dobré praxe, o řešení náročných situací.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Descriptors - Czech

6 ECTS odpovídají 150 hodinám práce studenta:

-        20 hodin přímé výuky na 1. stupni ZŠ

-        10 hodin hospitací u jiných vyučujících na 1. stupni ZŠ

-        50 hodin příprava na pedagogickou práci

-        40 hodin práce na reflexích své výuky i výuky druhých

-        30 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit studenta na pedagogické praxi, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí praxe.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Student/ka absolvuje 100% požadovaných hodin výuky i hospitací.

Student/ka předloží potvrzení ředitelství školy o vykonávané učitelské praxi ve vymezeném rozsahu (minimálně 30 hodin výuky a 10 hodin hospitací). Potvrzení vloží do Moodle. Jiná forma odevzdání se nepřipouští.

Student/ka odevzdá úkol v Moodle: záznamy z výuky (příprava a reflexe) a záznamy z hospitací (popis hodiny a reflexe).

Studijní opora, tj. adresa v Moodlu, bude upřesněna na prvním prezenčním setkání Souvislé pedagogická praxe I s reflexí, zde bude doplněna.

Student/ka, který bude nepřítomen/nepřítomna na prezenčním setkání, vykoná náhradní práci a odevzdá ji do Moodlu. 

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol.  Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9-

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.

TOMKOVÁ, A., HEJLOVÁ, H., PROCHÁZKA, M. NAJMONOVÁ, M. Spolupráce učitele a dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: JČU, 2020. ISBN 978-80-7394-842-9.

 

Doporučená literatura:

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol.  Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-854-3.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8-

PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol. Mentoring v učitelství. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty v Praze, 2012. ISBN: 978-80-7290-589-8.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Teaching methods - Czech

Aplikace znalostí a zkušeností v praxi.

Skupinová reflexe.

Sdílení zkušeností.

Vzájemná kolegiální podpora.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Syllabus -

Organization and course of practice:

Independent work at the 1st grade of primary school.

Face-to-face meeting - discussion on topics related to the Teacher's Professional Qualities Framework, Student's Professional Qualities Set for Pedagogical Practice and personal professional challenge.

Sharing good practice.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
Learning resources - Czech

Moodle:  

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12644#section-4

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující nastavuje cíle tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a k rozvoji klíčových kompetencí a gramotnosti v souladu s ŠVP/RVP. Zařazuje také cíle průřezových témat.

Studující vede žáky a žákyně k porozumění cílům výuky. 

Studující plánuje sekvence navazujících vyučovacích hodin tak, aby směřovaly k dlouhodobým cílům.•Studující formuluje srozumitelná a stručná zadání úkolů či výukových situací. Po zadání ověřuje, do jaké míry jim žáci a žákyně porozuměli.

Studující přispívá k naplnění základních předpokladů pro vznik pozitivních vztahů ve třídě a spoluvytváří prostředí důvěry. Zná žáky a žákyně jménem, jedná s nimi konzistentně a předvídatelně, sám/sama dodržuje dohodnutá pravidla.

Studující využívá dostupné digitální nástroje a prostředí pro podporu učení žáků a žákyň v souladu s pravidly školy a digitálními kompetencemi žáků a žákyň (např. informační systém školy, Learning Management System – LMS apod.).

Studující vytváří žákům a žákyním srozumitelná a smysluplná kritéria pro hodnocení, sebehodnocení a pro vzájemné hodnocení jejich učení. Tato kritéria jsou žákům známá a korespondují s cíli výuky. Studující zapojuje do tvorby kritérií také žáky a žákyně a spolupracuje při jejich tvoření s kolegy a kolegyněmi.

 Studující poskytuje zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků a žákyň, tj. aby ukazovala další krok ke zlepšení, byla respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní. Studující preferuje pozitivní zpětnou vazbu, tedy oceňuje to, co se daří, a zároveň nezamlčuje slabší stránky.

Studující podle možností vyučuje v páru – tandemu – s kolegou/kolegyní (či se spolužákem/spolužačkou, případně provázejícím učitelem/učitelkou v průběhu studia učitelství, nebo s uvádějícím učitelem/učitelkou). Společně výuku plánují, vedou a vyhodnocují v rámci kolegiální spolupráce.

Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. Svou učitelskou vizi opírá o reflektovanou zkušenost, poznání sebe sama a svých silných i slabých stránek v roli učitele/učitelky, o odborné poznatky a další zdroje. Studující vysvětlí přínos své učitelské vize pro učení a rozvoj žáků a žákyň.

Studující si na základě svých rozvojových potřeb a své učitelské vize stanovuje rozvojové cíle. Systematicky pracuje na jejich naplňování a využívá k tomu široké škály prostředků (např. vzdělávání, odbornou literaturu, kolegiální spolupráci, rozvojové komunity, mentoring).

 

       

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html