SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current issues of education in the international context - OKMN0N172A
Title: Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Annotation -
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Seminars will focus on selected global trends and pressing topics (e.g. global education and education for sustainable development, implementation of formative assessment, education for citizenship). Students will be introduced to current educational concepts (e.g. global citizenship, global competence), teaching strategies and methods (e.g. philosophy for children - p4c) In home preparation for the seminars and in the seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and practices to respond to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (15.09.2023)

Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o konceptu globální občanství, podnítit je k diskuzi o jeho různých formách a o tom, jak se mohou promítnout do nastavení mysli i jednání lidí, vybavit je schopnostmi implementovat inovativní výukové strategie a metody, které umožní začlenit aktuální globální témata do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a vytvořit prostor pro diskuzi nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.

  • Přímá výuka: 8 hodin
  • Samostudium:  42 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022.

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Další zdroje:

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

Výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Main themes of lectures and seminars:

1. Subject and methods of comparative education

2. Educational outcomes of students in a comparative perspective

3. Introducing changes to schools following changes in legislation (eg, support for inclusive practices)

4. Ensuring fair access to education

5. Global development education and training for sustainable development

6. Changes in co-operation with parents and other actors in education

7. Working with refugee families

8. Working with students with socio-cultural disadvantages

9. Collaboration of teachers with doctors, special educators, psychologists

10. Collaboration of elementary schools and preschool facilities

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol.

2) Výběr dvou ze tří úkolů, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru – tj. do 12. 1. 2024.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

Moodle předmětu – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5711

V Moodle jsou dostupné studijní materiály i zadání úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html