SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teaching Practice I - OKMN0N123A
Title: Učitelské praktikum I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Interchangeability : OPMN0N123A
Is pre-requisite for: OKMN0N133A
Annotation -
The aim of this educational practice is to guide students to understand the different types of schools and the different concepts of teaching at elementary schools. The ability of students to observe teaching and evaluate their quality with the support of criteria is developed. Students are encouraged to think about the concepts of teaching and learning strategies of schools and teachers in relation to the age and individual needs of students. Students learn systematically to reflect their practical experience with the support of basic didactic categories and themes and using the file of the student's work on educational practice and the student educational portfolio. Study support is available in Moodle at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3964 The password will be sent to students by the teacher after logging in to the course.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (29.07.2020)
Aim of the course - Czech

Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ:

  • studující vhodně použije k popisu výukových situací základní didaktickou termilnologii;
  • studující dokáže v písemném záznamu výuky odlišit pozorovanou výuku (např. co viděl, slyšel) od vlastní interpretace;
  • studující dokáže poznatky získané v pozorované výuce převést do vlastní interakce s žákem/žáky. 

Praxi si studenti zajišťují sami.

 

 

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:

Přímá výzuka- 8 hodin

Práce na úkolech v moodle- 32hodin

Individuální praxe - 20hodin

Samostudium- 50 hodin

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Aktivní účast na obou prezenčních setkáních včetně přípravy, v mimořádných případech lze jeden nahradit úkolem k tématu.
  • Potvrzení o absolvování náslechové praxe - 12 vyučovacích hodin různých předmětů alespoň u 3 různých vyučujících minimálně ve 2 různých školách. 
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího (jako příprava na prezenční setkání), zpracování závěrečného a portfoliového úkolu "výuková komunikace" a jejich odevzdání do Moodle do konce výukové části semestru.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

 

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
Teaching methods - Czech

Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, diskuse, skupinová práce, analýza videozáznamů výuky

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Syllabus -

Teaching Practice I includes first-degree elementary schools in various schools. A part of the lessons is  discussed with school leaders and teachers, and reflection on the experience of listening in connection with the topics of Didactics of the 1st Grade of Elementary School.

The sessions focus on the following areas:

  1. Aspects of quality teaching with the support of relevant frameworks (e.g. ICALT) as support for complex observation, recording and reflection of teaching; the recording sheet as an opportunity to record what is observed, one's own interpretations and reflections with the support of basic didactic terminology; professional challenge.
  2. Working with the insights gained from observations in primary schools (emphasis on teaching objectives and teaching communication); workshop for portfolio assignment.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Learning resources - Czech

Studijní podpora je dostupná v Moodle na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3964

Klíč bude studentům sdělen během úvodního setkání.

V případě zrušení možnosti prezenční výuky, bude výuka realizována v rozvrhovaných časech na platformě MS Teams.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • studující dokáže vysvětlit základní pojmy související s probíranými tématy (především plánování výuky a výuková komunikace); dokáže rozlišit popis a interpretaci pozorované výuky, s oporou o osvojenou terminologii reflektovat pozorovanou výuku;
  • studující dokáže v pozorované výuce určit výukový cíl (jeho souvislost s očekáváným výstupem, případně klíčovou kompetencí a cílem průřezového tématu); identifikuje v ní učební úlohy a výukové postupy, které vedou k naplnění cíle, a ty, které umožňují učiteli vyhodnocovat proces učení žáků; dokáže popsat na základě pozorované výuky, jak učitel zohledňuje při plánování výuky různé vzdělávací potřeby a úrovně žáků a žákyň, případně v této oblasti navrhuje doporučení;
  • student/ka dokáže v pozorované výuce reflektovat vliv prostorové uspořádání třídy pro vzájemnou komunikaci učitele a žáků; dokáže na základě pozorované výuky popsat situace, ve kterých učitel jedná s žáky s respektem (tj. partnerky, vstřícně a otevřeně), projevuje zájem o každého žáka a žákyni, nabízí mu/jí dialog a spolupráci, respektuje jeho/její sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání; dokáže na základě pozorované výuky popsat situace, ve kterých učitel podporuje žáky a žákyně v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili (chyba jako příležitost k učení); znalosti a dovednosti získané na základě pozorování výuky vedené zkušeným učitelem aplikuje do vlastní interakce s žáky/žákem nebo žákyní (viz zpracování portfoliového úkolu). 
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html