SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introductory Educational Course with Practice - OKMN0N104A
Title: Úvodní pedagogický kurz s praxí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (64)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0N104A
Annotation -
Description of focus: This course is the first of a number of practices that a student attends during studies. It therefore fulfills a crucial motivational function. Meaning within SP: An Introductory Educational Course with Practice fulfills an essential motivational function at the beginning of a study, it is a practical introduction to the life of school and educational reality. Study support is available at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10667 on line meeting: https://cesnet.zoom.us/j/5369455230
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Aim of the course - Czech


Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Descriptors - Czech

Studující stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním provázejícímu učiteli (ad hoc bez přípravy) 2-3 hodiny.

Studující stráví  konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem mimo jeho přímou pedagogickou činnost 1-2 hodiny.

Reflexe praxe a tvorba pedagogického deníku - 30 hodin.

Úkoly v Moodle - 15 hodin.

Studium literatury - 30  hodin.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Course completion requirements - Czech

 

Úkoly studentů:

A) Student/ka hospituje na řízené praxi ve třídě 1. stupně ZŠ.

B) Vede si záznamy z těchto hodin a písemnou reflexi hospitované výuky. Tuto dokumentaci odevzdává v Moodle. K reflexím student/ka nedostane podrobnou  zpětnou vazbu, jen bude vyučující zhlédnuta a posouzena jako dostačující či vrácena studijící/mu k doplnění či přepracování. S obsahem pozorovaného a reflektovaného se bude pracovat při bezprostředně po praxi na ZŠ. 

c) Student/ka v Moodle dále odevzdává: Esej „Já učitel/Já učitelka (sebereflexe studenta/studentky, tj. zamyšlení nad sebou na začátku studia na Pedagogické fakultě UK). Cílem zpracování eseje je uvažovat o sobě jako učiteli/učitelce, o své motivaci ke studiu, o své dosavadní pedagogické zkušenosti, o svých silných stránkách a osobních výzvách, uvažovat nad učitelskou profesí a nad očekáváními od pedagogické fakulty. Podmínkou pro přijetí eseje je respektování tématu, kultura písemného projevu (pravopis, stylistika) a respektování písemné podoby o rozsahu 1 – 2 strany, velikost písma 12. V eseji je ceněna hloubka uvažování a zdůvodňování a dokládání soudů.

 

 

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Literature - Czech

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

 

 

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
Teaching methods - Czech

Hospitace ve výuce učitelů 1. stupně ZŠ, diskuze, sledování videozáznamu. 

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
Syllabus -

Organization and course of practice:
In the framework of the Introductory Educational Course, students acquaint themselves with a particular school as an organisation, gains a basic idea of the functioning of the school, the structure of the school day and the lesson. Students think about the observed reality and compares it with their own experience. It seeks a functional form of observation record and formulates questions that arise from observations. It is aware of its own motivation to study the chosen field. It bases its own reflective documentation of practice (or student portfolio) and understands its meaning.
Organisationally, the course is realised in the form of student observation under the supervision of a teacher from the Faculty of Education at elementary school. Students in smaller groups are observing in 1st  grade classes, discuss with class teachers and school leaders and participates in reflective seminars.  Students fulfill the sub-tasks set by the supervisor. In the case of interest, students are allowed to realise independent management of selected activity at the end of the practice also they can teach part of the lesson on the basis of the pre-consulted preparation.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující prokáže absovování Bezpečnostního prověření před zahájením praxe certifikátem vloženým do Moodlu.

Studující na základě pozorování výuky vytvoří strukturovaný záznam výukových jednotek. Soustředí se na zadané pozorovatelné jevy. Své pozorování reflektuje podle zadaných kritérií kvality výuky (hodnotící nástroj ICALT) . 

Studující prostuduje Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství a poučeně diskutuje k vybraným kompetencím souvisejícími s pozorovanou výukou.

Studující popisuje a v reflexi interpretuje hospitační návštěvu školy jako celek s oporou o zadané otázky. Co mne inspirovalo pro mou praxi?, Co si chci zapamatovat a proč?, Jaké otázky mi vyvstaly?

Studující v eseji Já-budoucí učitel/ka respektuje požadavky zadání a využije své zkušenosti z případné vlastní výukové praxe a z pozorované a reflektované výuky.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html