|
|
|
||
The set of lectures offers stimuli for creative pedagogical thinking and action, a conceptual guide to pedagogical work based on knowledge of the subject and a rational concept of education and training. It strives to awaken students' thoughtfulness, emphasizing active questioning rather than accepting ready-made definitions.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je uvedení do základů pedagogiky jako vědního oboru, její terminologie, některých teorií, do širšího kontextu chápání významu relací jednotlivých činitelů výchovy a vzdělávání i do sebereflektivního přemýšlení o učitelské profesi. Setkání probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Předmět je orientován na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice) a na získání základní orientace v aktuální situaci ve výchově, vzdělávání a pedagogických vědách. Pro studenty je připravena e-learningová podpora, kde najdou prezentace a studijní materiály k četbě. Výstupy z učení: - student dokáže používat pedagogickou terminologii a prokáže znalost a porozumění základním teoriím pedagogiky, - student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, - student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního a kvantitativního zkoumání v pedagogice, - student charakterizuje aktuální strategické dokumenty, dokáže charakterizovat hlavní linie pedagogického výzkumu v České republice a hlavní představitele Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
|
|
||
Studijní zátěž: 4 hod přímá výuka, 51 hod samostudium odborné literatury dle pokynů vyučující, 20 příprava na zkoušku. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5. PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. Doporučená literatura: BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5. DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2. HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8. PRŮCHA, J. (ed). Pedagogická encyklopedie. Portál: Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK, 2015. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-246-2977-3. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
|
|
||
Přednáška, samostudium, studium odborné literatury. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
|
|
||
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splnění dílčího úkolu v moodle, složením zkoušky formou písemného testu, který vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
|
|
||
Definition of content Science education Main pedagogical concepts Classification of pedagogical disciplines and their subject of research Forming and educating people Principles of education Goals of education Relation between subject and object of education as a two-sided cultivating dialogue Educational resources The course of education (process of character formation and education) The essence of educational art (the factors on which the quality and efficiency of education depend on the most) Education and training School – the most important educational and educational institution Principles of correct citation and work with scientific literature. Teaching as a profession Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splnění dílčího úkolu v moodle, složením zkoušky formou písemného testu, který vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
|
|
||
Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15253 Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
|