SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Elective seminar from mathematics education - OKMN0M290C
Title: Výběrový seminář z didaktiky matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jůzová
Annotation -
In the winter semester, the course consists of two modules, from which the student chooses one. Module A runs concurrently with the full-time study course: Elective seminar on didactics of mathematics OPMN0M367C, which the student will attend together with full-time students and fulfill his obligations. The course is focused on a detailed understanding of the constructivist approach to teaching mathematics - the Hejný method. Applicants for this module will inform doc. D. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz) Module B is focused on connecting and supplementing knowledge from individual mathematical and didactic subjects and linking them to output requirements. The basis for our discussions will be video recordings from mathematics classes, which we will analyze, and student solutions to problems, in which we will deal with errors, their causes and solving strategies.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je: 

Modul A: 

Student 

- aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka

- získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe

- seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku

- pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi 

- seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny

- vyzkouší si způsob tvorby série gradovaných úloh

- pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe  (v rámci konference)

Modul B:

Student 

- získá ucelenější pohledu na matematické vzdělávání pro úroveň prvního stupně ZŠ. 

- seznámí s metodou analýzy videonahrávky

- seznámí se s analýzami žákovských řešení úloh, odhalování příčin chyb a hledání vhodných reedukačních postupů

 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

3 kredity předpokládají, že časové zatížení studentů je celkem 75-90 h.

- přímá výuka - celkem 24h

modul A: semináře 2h týdně, 

modul B: semináře celkem 8 h + 16 h zpracování materiálů z dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky 

- příprava na výuku - celkem 24 h

- samostudium čtení odborné literatury - 10 h

- příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h

- vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h 

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Kurz je ukončen zápočtem. 

Požadavky k udělení zápočtu:

- aktivní účast (student se zapojuje do diskusí, navrhuje témata pro diskuse, sdílí své zkušenosti, referuje o nastudované odborné literatuře) 

- Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, …

- Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

Seznam literatury bude průběžně doplňován do kurz v Moodlu podle probíraných témat. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
Syllabus - Czech

Témata pro setkání si budou studenti volit a případně i navrhovat.

Nabízená témata: 

- Budování představ žáků o čísle a číselných operacích

- Budování představ žáků o geometrických o 2D i 3D tvarech a vazbách mezi nimi

- Rozvíjení prostorové představivosti v geometrii

- pojmy míry v geometrii - obvod, obsah, objem povrch, kostra. 

- Geometrické konstrukce

- Metody  objevování a vyvozování vztahů a závislocstí, rozvoj funkčního myšlení

- práce s chybou

- práce se slovními úlohami

 - individulaizace a diferenciace ve výuce M

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html