|
|
|
||
In the winter semester, the course consists of two modules, from which the student chooses one.
Module A
runs concurrently with the full-time study course: Elective seminar on didactics of mathematics OPMN0M367C, which the student will attend together with full-time students and fulfill his obligations. The course is focused on a detailed understanding of the constructivist approach to teaching mathematics - the Hejný method. Applicants for this module will inform doc. D. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz)
Module B
is focused on connecting and supplementing knowledge from individual mathematical and didactic subjects and linking them to output requirements. The basis for our discussions will be video recordings from mathematics classes, which we will analyze, and student solutions to problems, in which we will deal with errors, their causes and solving strategies.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Cílem kurzu je: Modul A: Student - aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka - získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe - seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku - pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi - seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny - vyzkouší si způsob tvorby série gradovaných úloh - pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe (v rámci konference) Modul B: Student - získá ucelenější pohledu na matematické vzdělávání pro úroveň prvního stupně ZŠ. - seznámí s metodou analýzy videonahrávky - seznámí se s analýzami žákovských řešení úloh, odhalování příčin chyb a hledání vhodných reedukačních postupů
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
3 kredity předpokládají, že časové zatížení studentů je celkem 75-90 h. - přímá výuka - celkem 24h modul A: semináře 2h týdně, modul B: semináře celkem 8 h + 16 h zpracování materiálů z dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky - příprava na výuku - celkem 24 h - samostudium čtení odborné literatury - 10 h - příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h - vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu: - aktivní účast (student se zapojuje do diskusí, navrhuje témata pro diskuse, sdílí své zkušenosti, referuje o nastudované odborné literatuře) - Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, … - Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Seznam literatury bude průběžně doplňován do kurz v Moodlu podle probíraných témat. Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Témata pro setkání si budou studenti volit a případně i navrhovat. Nabízená témata: - Budování představ žáků o čísle a číselných operacích - Budování představ žáků o geometrických o 2D i 3D tvarech a vazbách mezi nimi - Rozvíjení prostorové představivosti v geometrii - pojmy míry v geometrii - obvod, obsah, objem povrch, kostra. - Geometrické konstrukce - Metody objevování a vyvozování vztahů a závislocstí, rozvoj funkčního myšlení - práce s chybou - práce se slovními úlohami - individulaizace a diferenciace ve výuce M Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
|