SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Mathematics education I - OKMN0M152A
Title: Didaktika matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0M145A
Interchangeability : OPMN0M152A
Is pre-requisite for: OKMN0M162A, OKMN0M158A
Annotation -
The course is aimed at preparing students for their entry into teaching practice in the field of teaching mathematics. Students are introduced to the theory of cognition in arithmetic and didactics of basic arithmetic operations.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Aim of the course - Czech

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice (provázat teorii se zkušenostmi z předmětu Asistentská praxe k oborovým didaktikám I). Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Descriptors - Czech

přímá výuka - 3 setkájní - 12 hodin

příprava na setkání, celkem 6 h

čtení odborné literatury 12 h 

zpracování seminární práce - portfolia  - 24 h

průběžné úkoly -  6 h 

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 60 h

Materiály ke studiu jsou vloženy do kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16166

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (16.03.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány na orvním setkání při výuce.

2 kredity = cca 50 hodin práce studenta

Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2022/2023

KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:
1. Aktivní účast na setkáních
2. Tvorba materiálů ke každému z probíraných tématů na setkáních
3. Založení portfolia

4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy).

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literature - Czech

Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.

Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.

Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola  a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.

Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ


Materiály průběžně zveřejňované v příslušném kurzu v moodlu: kurz Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2023

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Teaching methods - Czech

Ve výuce didaktické komentování úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. Teorie poznávání v aritmetice - Teorie generického modelu.  Vstup do budování představ o mnohosti.

2. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla .Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál.

3.  Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy.  Multiplikativní operace.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html