|
|
|
||
Building on the knowledge from previous courses, mathematical environments suitable for developing students' mathematical ideas will be expanded and supplemented, with special attention to problem-solving strategies and methods. The focus of the work will be on developing the ability to solve given problems using several different methods. We will focus on the areas of the solution process (modelling, representation, choice of strategy, construction and implementation of a solution plan, interpretation of the result found). Another area of work will be the creation of problems that can be solved by the specified method and the interpretation of the students' solutions.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (24.09.2022)
|
|
||
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 50-60 h (2 kredity): - semináře 3x2 h, celkem 6 h - příprava na seminář 2 h, celkem 6 h - čtení odborné literatury 12 h - zpracování seminární práce 20 h - příprava na zápočtový test 8 h - zápočtový test 2 h Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016 Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013 HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014. HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didaktis, Fortuna, ...). Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
ODKAZ NA MOODLE KURZ: (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ):
2. Napsání testu se ziskem alespoň 60 % bodů 3. Vypracování seminární práce Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
1. Systematické experimentování, metoda odhad-ověření-oprava, zobecnění (didaktické prostředí Sousedé) 2. Algebraizace, metoda odhad-ověření-oprava (did. prostředí Součtové trojúhelníky) 3. Metoda nesprávného předpokladu, grafické řešení, tabulka, vhled, simplifikace (slovní úlohy) 4. Analýza žákovských řešení slovních úloh 5. Dramatizace, simulovaná dramatizace, modelování (číselná osa, sčítání, odčítání, záporná čísla, absolutní hodnota) 6. Algebraizace, tabulka (did. prostředí Krokování) 7. Metoda odhad-ověření-oprava, dramatizace (dynamické slovní úlohy) 8. Tabulka, algebraizace (dynamické slovní úlohy) 9. Metoda uvolňování parametru, geometrické řešení, manipulace, systematické experimentování, substituce (did. prostředí Parkety) 10. "Pokus-omyl", algebraizace (did. prostředí Pavučiny) 11. Využití izomorfismu, analogie (kombinatorické úlohy) 12. Metoda řešení od konce, grafické řešení, metoda logické argumentace, rozdělení na menší úkoly (did. prostředí Výstaviště) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|