|
|
|
||
In this course, students will get acquainted with several arithmetic environments important for understanding basic arithmetic concepts and for building schemes of arithmetic concepts. Emphasis will be placed on understanding the essence and comprehensible formulation of assigned problems, modeling and experimentation as basic methods important for the development of thinking of younger school-age pupils.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je: Student - prohloubí porozumění základním pojmům a důležitým poznatkům, které jsou klíčové pro rozvoj aritmetiky a algebry - soluutváří pozitivní klima a pečuje o odbourávání překážek (negativní vztah, miskoncepce, formálůní poznatky), které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky a zažívání radosti z úspěšného řešení problémů - postupně utváří dovednosti budoucích učitelů, jako např. výběr úloh vhodných pro rozvoj vlastního myšlení, srozumitelná formulace úloh pro žáky mladšího školního věku různé úrovně, tj. tvorba úloh pro difernciaci a individualizaci výuky matematiky Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Materiály v Moodlu. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Výuka bude vedena formou přednášek a seminářů, nutné je i samostudium, vítány jsou také individuální konzultace s vyučujícími. Hlavní výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností. Nutností je také individuální řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuze a obhajoba vlastního řešení. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu (3 kredity = 75-90 hodin práce): 4. Na konci semestru odevzdání eseje o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi napište po posledním semináři, ne dříve, a odevzdejte jako úkol v Moodle nejpozději jeden den před termínem zápočtového testu. (5 hodin) 5. Seminární práce (upřesnění bude v Moodle a na prvním semináři). (30 hodin) Ostatní: konzultace s vyučujícím či ve studentských skupinách, studium povinné a doporučené literatury a dalších zdrojů, samostatná práce (7-22 hodin) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Při přednáškách se budou probírat tato témata: Řady a posloupnosti, Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly, násobilkové obdélníky, rovnice, Sčtíání a odčítání - Autobus, Algebrogramy, Vývojové diagramy, Slovní úlohy, práce s daty. Na seminářích budou výše uvedená témata procvičována a navíc budou otevřená témata: A. sémantické prostředí Děda lesoň, B. strukturální prostředí Hadi, C. Strukturální prostředí Šipkových grafů, D. Kaprekar. Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16618 Heslo bude sděleno na prvním semináři. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Student - rozumí základním principům aditivních i multiplikativních operací v různých sémantických a strukturálních prostředí. - aplikuje poznatky v různých typech úloh, včetně praktických a slovních úloh. - demonstruje schopnost rozlišovat mezi různými způsoby zápisu aditivních operací. - vysvětlí probírané pojmy. - navrhne aktivity, které jsou obtížnostně gradované oběma směry (snazší, obtížnější). - orientuje se v prostředích, kontextech a různých postupech. - řeší různé rovnicové situace, které přepisuje do rovnic. - rozumí některým metodám řešení slovních úloh. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|