SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to the study of mathematics II - OKMN0M117A
Title: Úvod do studia matematiky II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0M106A
Interchangeability : OPMN0M117A
Is pre-requisite for: OKMN0M126A
Is interchangeable with: OK0610247
Annotation -
In this course, students will get acquainted with several arithmetic environments important for understanding basic arithmetic concepts and for building schemes of arithmetic concepts. Emphasis will be placed on understanding the essence and comprehensible formulation of assigned problems, modeling and experimentation as basic methods important for the development of thinking of younger school-age pupils.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je: Student - prohloubí porozumění základním pojmům a důležitým poznatkům, které jsou klíčové pro rozvoj aritmetiky a algebry - soluutváří pozitivní klima a pečuje o odbourávání překážek (negativní vztah, miskoncepce, formálůní poznatky), které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky a zažívání radosti z úspěšného řešení problémů - postupně utváří dovednosti budoucích učitelů, jako např. výběr úloh vhodných pro rozvoj vlastního myšlení, srozumitelná formulace úloh pro žáky mladšího školního věku různé úrovně, tj. tvorba úloh pro difernciaci a individualizaci výuky matematiky

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta

85 hodin

Přímá výuka

 
Semináře (kombinované studium) 9 hodin

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

4*1 hodina

Samostudium literatury (za semestr)

8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

4*1 hodina

Plnění předmětu

 

Esej

5 hodin

Seminární práce

30 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

15 hodin

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Literature - Czech

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ

Materiály v Moodlu.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Teaching methods - Czech

Výuka bude vedena formou přednášek a seminářů, nutné je i samostudium, vítány jsou také individuální konzultace s vyučujícími.

Hlavní výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností. Nutností je také individuální řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuze a obhajoba vlastního řešení.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu (3 kredity = 75-90 hodin práce):

1. Aktivní účast na seminářích. (9 hodin)

2. Úspěšné napsání testu alespoň na 60 procent. (příprava + vypracování - 10 hodin; konzultace testu formou kolokvia - 2 hodiny)

3. Plnění průběžných úkolů a výzev zadaných v seminářích (formulovaných v prezentacích v Moodle, přístupový klíč obdržíte na prvním semináři). (12 hodin)

4. Na konci semestru odevzdání eseje o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi napište po posledním semináři, ne dříve, a odevzdejte jako úkol v Moodle nejpozději jeden den před termínem zápočtového testu. (5 hodin)

5. Seminární práce (upřesnění bude v Moodle a na prvním semináři). (30 hodin)

Ostatní: konzultace s vyučujícím či ve studentských skupinách, studium povinné a doporučené literatury a dalších zdrojů, samostatná práce (7-22 hodin)

Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality zpracování seminární práce a průběžných úkolů.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Syllabus - Czech

Při přednáškách se budou probírat tato témata:  Řady a posloupnosti,  Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly,  násobilkové obdélníky, rovnice, Sčtíání a odčítání - Autobus, Algebrogramy,  Vývojové diagramy, Slovní úlohy, práce s daty.

Na seminářích budou výše uvedená témata procvičována a navíc budou otevřená témata:

A. sémantické prostředí Děda lesoň, B. strukturální prostředí Hadi, C. Strukturální prostředí Šipkových grafů, D. Kaprekar. 

Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Learning resources - Czech

Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16618

Heslo bude sděleno na prvním semináři.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Student

- rozumí základním principům aditivních i multiplikativních operací v různých sémantických a strukturálních prostředí. 

- aplikuje poznatky v různých typech úloh, včetně praktických a slovních úloh.

- demonstruje schopnost rozlišovat mezi různými způsoby zápisu aditivních operací.

- vysvětlí probírané pojmy.

- navrhne aktivity, které jsou obtížnostně gradované oběma směry (snazší, obtížnější).

- orientuje se v prostředích, kontextech a různých postupech.

- řeší různé rovnicové situace, které přepisuje do rovnic.

- rozumí některým metodám řešení slovních úloh.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html